2008. február. 22. 15:15 Utolsó frissítés: 2008. február. 22. 15:21 Vélemény

Sokkoló információ a kétmilliárdos sikerdíjról

Megdöbbentő leleplezést közölt az osztrák Format gazdasági hetilap: az amúgy is nyereséges Máv Cargo vevője, az osztrák Rail Cargo Austria majd két milliárd forint sikerdíjra szeződött egy ismeretlen kis magyar céggel, a Geuronettel. A szeződés másolata a Format szerkesztőségében megtalálható. A MÁV cáfol.

Gulya Viktória.Cégének az osztrákok
állítólag 2 milliárdot utaltak.
Lehet, hogy Gaskóék sztrájkja  okafogyottá válik, és az osztrákok mégsem utalják át a MÁV Cargoért járó 102 milliárd forintot. Az osztrák Format c.hetilap legújabb száma ugyanis leleplező cikkben  vonta kétségbe a Rail Cargo Austria (RCA) nagyszabású tranzakciójának törvényességét. A bécsi hetilap cikke  a MÁV szempontjából a legrosszabbkor jelent meg, ugyanis az osztrákok egyelőre még nem fizették ki a Cargo vételárát, s az sincs kizárva, hogy a fejlemény hatására meghiúsul az üzlet, melyet az Európai Unió vasúti hatóságai eleve monopólium-gyanúsnak tartottak.

A Format nyilvánosságra hozta, hogy az RCA elnökségi tagja, Gustav Poschalko 2007. júniusában megbízási szerződést kötött a Geuronet Bt. budapesti céggel, melyben nem kevesebbet, mint 7,1 millió eurót, azaz a MÁV Cargo vételkárának 1,75 százalékát ígérte oda „sikerdíjként”. A MÁV vezetői a hír nyilvánosságra hozatala után  tagadták, hogy bármiféle kapcsolat állna fenn , a Németországban tanító orosz nyelvtanár,  Gulya Viktória által vezetett Geuronet Bt és a MÁV Zrt között, ám a Format állítja, kezükben van a szerződés másolata. Az osztrák vasút, az ÖBB berkeiben is általános az a vélemény, hogy a „sikerdíjként” leszámlázott hatalmas összeg valójában megvesztegetési pénz, melyet az ismeretlen nevű betéti társaság, a jutalékot levonva közvetített az üzlet körül bábáskodó magyar politikusoknak.

(A gyanút erősíti a Népszabadság oknyomozó cikke is, amelyből kiderül: a Geuronet Bt.-t 2001 februárjában alapították Budapesten, a társaság jegyzett tőkéje azóta is harmincezer forint. A vállalkozás eddig nem szerzett hírnevet lobbicégként. A bt. Budapesten, a Fillér utca 88-ban székel, ott ahol egyébként Gulya Viktória fia, Gulya András is lakik. Gulya András az ABN Amro bank egykori igazgatójából a Fidesz-kormány hatalomra lépését követően, Princz Gábor leváltása után lett a Postabank vezérigazgató-helyettese, ám egy hónappal később - viharos körülmények között - távozott a cégtől. A felszámolási piacon jelentős részesedést elérő Mátraholding és tulajdonosa érdekeltségébe tartozó Primátus Zrt.-nél helyezkedett el, az igazgatóság tagja ma is.

Gulya András a Perfekt Tanácsadó Zrt. felügyelőbizottságának is a tagja volt 2004- 2007 között, miután Gyurcsány Ferenc 2002-ben eladta a társaságot az Erdős Ákos nagyvállalkozó tulajdonában lévő Láng Holdingnak. Gulya András és Gulya Viktória 2006-ban közös, magyar nyelvű könyvet jelentetett meg Hol és mit az Európai Uniótól? címmel a Láng Holding érdekeltségébe tartozó Nemzeti Tankönyvkiadónak a gondozásában– írja a Népszabadság.)

Kézenfekvő az összehasonlítás a Grippen vadászrepülőgépek vásárlásának ügyével, melyet szintén nyugati sajtóorgánum, a svéd közszolgálati televízió hozott nyilvánosságra, de amiről még távolról sem tudunk annyit, mint a magyar vasúti teherfuvarozás eladásáról. Ráadásul úgy tűnik, bár a magyar országgyűlés bizottságot hozott létre a 2001-ben és 2003-ban, azaz két lépcsőben, két, különböző kormány által kötött két Grippen-üzlet kivizsgálására, a tényfeltárás nem igazán érdeke sem a kormánypártoknak, sem pedig az ellenzéknek.

A MÁV Cargo Zrt. eladásáról szóló szeződést 2008 január elején írták alá, a vételárat pedig csak az ezt követő kilencven napon belül utalják át.  Az átutalás még nem történt meg. A Format által leleplezett botrány hatására a politikusokban - Ausztriában és Magyarországon egyaránt - talán lesz annyi tisztesség, hogy vételár átutalását,  azaz az üzlet de facto létrejöttét az ügy kivizsgálásának kimenetelétől  teszik függővé.

Pelle János

hvg360 Horn Andrea 2025. január. 15. 19:50

Még viszi a szél a lángokat, hogyan lesz ebből olimpia Los Angelesben?

Még meg sem fékezték a pusztító tüzeket, el sem kezdődhetett az egyébként gigászi összegűre becsült károk felmérése, Los Angeles vezetésének már amiatt főhet a feje, hogyan tudja mindössze három és fél év múlva a nyári olimpiára érkező emberek millióit fogadni. Az egyébként is deficites költségvetésű városnak meg kell találnia az egyensúlyt abban, mennyit költ a természeti katasztrófa utáni helyreállításra, és mennyit az olimpiai felkészülésre. Nem könnyíti a helyzetét, hogy anyagi felelősséget vállalt arra az esetre, ha a 6,9 milliárd dollárosra becsült büdzsé túlszalad.