2006. március. 31. 12:18 Utolsó frissítés: 2006. március. 31. 12:22 Választás 2006

A közvélemény-kutatók pártkötődései

Szinte naponta adnak hírt a közvélemény-kutató cégek a választási küzdelem állásáról. Elfogultak -e, és ha igen,melyik irányba a nyilvánosság előtt függetlenségükre oly kényesen ügyelő intézmények?

Mohai V. Lajos
© Végel Dániel
Az Orbán-éra "udvari beszállítója" a Tárki mellett a Magyar Gallup Intézet volt. Ők nyerték el az Orbán-féle kancellária Országimázs Központjának a közvélemény-kutatások előkészítésére, lebonyolítására és médiaelemzésre kiírt 25 millió forintos pályázatát 2000-ben, kiütve a versenyből a Szonda Ipsost. A Gallup egy évvel korábban 30 milliós, a Tárki 35 milliós megrendelést nyert a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) által kiírt közbeszerzési pályázaton. Később ugyancsak a Gallup egy zárt pályázaton újabb 34 millió forintos MEH-megrendelést, a Tárki pedig 40 milliós megbízást kapott. Mindkét cég ezeket a nem nyilvános pályázatokat versenytárs nélkül nyerte meg.

A kormányváltás óta inkább foglalkoztatják állami szervek a Szonda Ipsost, a GFK Hungáriát, a Marketing Centrumot és a Mediánt: 2002 késő ősztől az utóbbi három cégnek a MEH adott megbízást a kormányzati munka minőségének mérésére, illetve tematikus kutatásokra. (Az a MEH mellőzte a leginkább MSZP-közelinek tartott Szonda Ipsost). A cég vezetője, Levendel Ádám az idő tájt többet tartózkodott a miniszterelnök szobájának környékén, mint saját intézményében – ahogy ezt a sajátos helyzetet egyik volt tanácsadótársa ecsetelte a hvg.hu számára. Levendel ugyanis motorja volt Medgyessy Péter miniszterelnök tanácsadó testületének

Talán rá is gondolt múlt szombati népszavás interjújában a Mediánt vezető Hann Endre, amikor azt nyilatkozta: „Nyilvános politikai szerepet, mondjuk tanácsadói szerepet vállalni kimondottan szakmai hiba. Ez adott esetben az egész szakmára árnyékot vethet.” Hann kifejtette, noha ott állt az új demokrácia bölcsőjénél, tevékenyen részt vett a TDDSZ-ben, a Nyilvánosság Klubban és egyik megalapítója volt a SZDSZ-nek, a szakmát választotta, „tudatosan szakítva a politikai tevékenységgel”.

A Marketing Centrum ügyvezetője az a Bruck Gábor, aki Demszky Gábor 1994-es kampányát tervezte; Bruck ma is baloldali és liberális politikusok tanácsadója, pártkampányokat ugyan nem vezet, de egyéni megkeresésekre vállal munkát, egyebek mellett Magyar Bálint is számít a tapasztalataira. A Tárki első embere ideológiailag és politikailag kacskaringós életutat járt be, Kolosi Tamás szociológus föltűnt már az utolsó kommunista kormányfő, Németh Miklós tanácsadó testületében, később hasonló funkciót látott el Orbán Viktor környezetében. A minap viszont Gyurcsány Ferenc mellett állt ki - a szó szoros értelmében -, s cége kutatásai alapján, empirikus tényekkel igyekezett alátámasztani a szocialista párti kormányfő kampányának jelszavát, miszerint "jobban élünk, mint négy évvel ezelőtt". Mára a leggazdagabb száz embert fölvonultató exkluzív kiadványokból sem hiányzik Kolosi Tamás neve.

A Magyar Gallup Intézetet viszont úgy könyvelik el, mint amelyik inkább a Fideszhez áll közel, és mérési eredményeit a jobboldalon tekintik mérvadónak. A Gallup nem újságok megrendelésére végzi a felméréseket, mint a Népszabadságnak dolgozó Szonda Ipsos, vagy a Medián, amely a HVG-nek küldi negyedévenként - vagy ha kell sűrűbben - felméréseit. A Gallup pártreferencia-vizsgálatait honlapján tesz közzé, amelyeket az országos sajtó felkap és leközöl. Az intézet honlapján olvasható kutatási charta jegyében ügyel a függetlenségre, állítja, nem tűntet ki rokonszenvével egyetlen pártot sem, amellyel magalapozza vizsgálatai hitelességét.

A HVG megbízásából 2002-ben a GfK Hungária Piackutató Intézet felméréséből kiderült, hogy a lakosság több mint egyharmada meg volt győződve a közvélemény-kutatók pártkötődéséről. Ez a viszonylag magas – azóta lehet, hogy magasabb – arány azért különösen fontos, mert megkérdezettek válaszait befolyásolhatja, torzíthatja, ha a céget és a kérdezőbiztost valamelyik párttal azonosítják. Többen ezzel magyarázzák, hogy a választási prognózisokat a gyakorlat nem igazolja vissza.

Mohai V. Lajos

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.