Marketing Centrum: a Fidesznek inkább ártott a keddi vita
A négypárti szakpolitikusi viták sokkal kevésbé érdeklik az embereket, mint egy, a két nagy párt miniszterelnök-jelöltjének részvételével zajló vita. A keddi vita közönsége ilyenformán kisebb is volt, mint az előző kettőé, s abból legkevésbé a Fidesz profitálhatott - derül ki a Marketing Centrum telefonos gyorsfelméréséből.
Az m1-en közvetített választási vitasorozat harmadik, a négy parlamenti párt szakpolitikusainak részvételével zajló eseményére március 21-én, kedden sor került a Budapesti Értéktőzsdén. Az adás időpontjában a telefonos háztartásban élők 46 százaléka tévézett, ám mindössze 13 százalékuk nézett bele a disputába. A vita közönsége persze ennél azért valamivel nagyobb volt, hiszen a hívottak 2 százaléka rádión hallgatta végig az eszmecserét, további 3 százalékuk pedig másnap tájékozódott a vitában elhangzottakról. Mindent egybevetve tehát a telefonos háztartásban élők 18 százaléka informálódott erről a vitáról. A sorozatot megnyitó Áder – Kóka vitán 27 százalék volt ugyanez az arány, a Pokorni – Szekeres vitán pedig 21 százalék.
A vita iránt ez alkalommal a 45-59 évesek érdeklődtek a leginkább, de most is a legfiatalabbakat hagyta a legnagyobb valószínűséggel hidegen az esemény. A pénzügyi téma annyiban hatott az érdeklődésre, hogy a férfiak körében most 24 százalék volt az érdeklődők aránya, míg a nők körében csak 15 százalék, miközben a szociális kérdésekkel foglakozó Pokorni – Szekeres vita iránt a nők mutattak nagyobb érdeklődést. A legmagasabb érdeklődést (31%-ost) azonban azok körében találtuk, akiknek többféle megtakarításuk is van, ez persze részben abból adódik, hogy ez a diplomásokra a legjellemezőbb.
Politikai szempontból viszont most csak annyiban volt kiegyensúlyozatlan a közönség, hogy a kisebb pártok támogatói és a bizonytalanok sokkal kisebb valószínűséggel követték a négy párti vitát, mint a két nagy párt támogatói. Ugyanakkor a Fidesz és az MSZP támogatóit egyforma valószínűséggel vonzotta ez a disputa.
A meglehetősen alacsony érdeklődés csak részben magyarázható azzal, hogy ez már a harmadik ilyen jellegű esemény volt. A magyarázatot sokkal inkább az jelenti, hogy a telefonos háztartásokban élőket a parlamenti pártok szakértőinek részvételével rendezett konkrét kérdésekről szóló politikai viták érdeklik a legkevésbé. A pártelnökök közti általános politikai kérdésekről szóló vita iránt valamivel nagyobb az érdeklődés, a két nagy párt miniszterelnök jelöltje közt folyó vita iránt pedig kifejezetten nagy. A hívottak több mint ötödét persze semmiféle politikai vitaműsor sem érdekli.
© hvg.hu |
A konkrét kérdésekről szóló szakpolitikusi viták esetében –15 pontnak adódott az érdeklődés válaszok mérlege. A keddi vita közönsége körében viszont +35 pont ugyanez a mutató, míg a nem érdeklődő többség körében –26 pont.
© hvg.hu |
© hvg.hu |
Veres Jánost a közönség 58 százaléka értékelte, és az ő esetében is 61 pont az átlag. Katona Kálmánról a közönség 56 százaléka nyilvánított véleményt, és az ő pontátlaga már számottevően elmarad a másik 3 politikusétól. Szinkronban azzal, hogy a közönség tagjai körében elenyészően kevés volt az MDF támogatók aránya. Persze SZDSZ támogató sem volt sok a közönséget képviselő almintában, ugyanakkor Kóka Jánost az MSZP támogatók is hajlamosak voltak meggyőzőnek érezni.
© hvg.hu |
Ugyanakkor Varga Mihály szereplése inkább ártott a Fidesznek mint használt, míg a legtöbb rokonszenvet Katona Kálmán szerezte a pártjának. A közönség elsöprő többsége persze azt nyilatkozta, hogy a vita nem befolyásolta a pártokról alkotott véleményét. Ezzel együtt ha óvatosan is, de azért megállapíthatjuk, hogy ez a négy párti vita hasznosabb volt a két kisebbik parlamenti párt számára, mint a nagyobb pártok számára, a Fidesz pedig egyértelműen rosszabbul jött ki a dologból, mint a másik három párt.
A Marketing Centrum munkatársai 2006. március 22-én a délutáni, kora esti órákban készítették telefonos felmérésüket.