2006. március. 14. 07:47 Utolsó frissítés: 2006. március. 14. 08:50 Választás 2006

Gyurcsány győzelmét biztosabbra veszik

A Marketing Centrum szerint nagyobb az esélye, hogy újra Gyurcsány Ferenc lesz a kormányfő, mint annak, hogy Orbán Viktor duplázhat.

A Marketing Centrum munkatársai ismét arra kérték a választókat, hogy fogadjanak 0 és 100 forint közti tétekkel a 2006-os parlamenti választás lehetséges eredményeire. A felrakott tétek követik a közvélemény hangulatváltozásait, és arra, hogy Gyurcsány Ferenc lesz a miniszterelnök, most több pénzt raktak fel a fogadók, mint Orbán Viktorra.

Arra, hogy a választás után Orbán Viktor, illetve Gyurcsány Ferenc lesz a miniszterelnök most az összes megkérdezett 90 százaléka kötött virtuális fogadást. Gyurcsány Ferenc győzelmére tavaly nyáron még csak átlagosan 38 forintot tettek fel a válaszadók, most viszont átlagosan 51 forintot. Orbán Viktor esetében viszont alig csökkent a feltett tétek átlaga. A két tavalyi fogadások során 50 forint volt az átlag, most pedig 48 forint.

Egy hónappal a választás előtt a válaszadók 14 százaléka teljesen biztos Gyurcsány Ferenc győzelemében, és feltette rá mind a 100 forintját. 13 százalékuk viszont egy fillért sem rakott erre a lehetőségre. Orbán Viktor „tuti” sikerében a fogadást kötők tizede biztos, ugyanakkor az ő esetében is 13 százalék azon fogadók aránya, akik egyáltalán nem tettek tétet erre a lehetőségre.

Tavaly decemberben a válaszadók 39 százaléka Orbán Viktor sikerére tett fel több pénzt, és csak 37 százalékuk érezte esélyesebbnek Gyurcsány Ferencet. Ehhez képest jelentősen megváltoztak a győzelmi várakozások, és most azok alkotják a relatív többséget, akik a hivatalban lévő miniszterelnök újraválasztását érzik valószínűbbnek. Mindez persze erősen függ a pártállástól. Az igazán jelentős változás itt az, hogy az MSZP támogatói egyre magabiztosabbak, és a Fidesz támogatók is sokkal kevésbé hajlamosak esélytelennek érezni Gyurcsány Ferencet, mint tavaly nyáron.

A Marketing Centrum virtuális fogadásán, arra is lehetett téteket rakni, hogy a kisebb pártok bejutnak-e a parlamentbe. Az ezzel kapcsolatos várakozások döntőek lehetnek a kispártok tényleges választási esélyeit illetően is. Ha ugyanis egy polgár esélytelennek érez egy pártot a parlamenti küszöb átlépésre, akkor nyílván kétszer is meggondolja, hogy érdemes-e erre a pártra voksolnia. A fogadást kötők az SZDSZ bejutására most is átlagosan 43 forintot tettek fel, akárcsak tavaly decemberben. Ugyanakkor az MDF és a Jobbik-MIÉP bejutásának „árfolyama” 2-2 forinttal csökkent. Az MDF számára azonban az igazán kellemetlen hír az, hogy a saját híveik körében 8 forinttal csökkent a bejutásra tett tétek átlaga, és ez a változás az alacsony esetszám ellenére is szignifikáns.

A Marketing Centrum 2005. június elején 1200, 2005. december és 2006. március elején pedig 1500-1500 országszerte véletlenszerűen kiválasztott felnőttnek tette fel a kérdéseket.

Marián Béla/Marketing Centrum

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.