2006. március. 10. 11:51 Utolsó frissítés: 2006. március. 10. 12:40 Választás 2006

Kóka legyűrte a Terminátort is

Az Áder-Kóka-vita közönsége körében a gazdasági miniszter egyértelműen kedvezőbb benyomást keltett, mint a kihívója.

© hvg.hu
A késői időponthoz képest sokan érdeklődtek az eddigi legjelentősebb választási vita iránt. Az Áder János - Kóka János vitáról megközelítően 2 millió ember látott, hallott vagy olvasott, vagyis többen, mint ahányan kifejezetten érdeklődnek a politika iránt. A vita közönsége körében Kóka János egyértelműen kedvezőbb benyomást keltett, mint a kihívója. Ebben persze az is szerepet játszik, hogy a kormánypártiak jobban érdeklődtek a vita iránt, mint az ellenzék hívei. Ugyanakkor a bizonytalanok körében is többen érezték Kóka Jánost a vita győztesének, mint Áder Jánost – derül ki a Marketing Centrum telefonos gyorsfelméréséből.

A telefonos háztartásokban élők mindössze harmada nézett tévét kedd este 10 órakor az Áder–Kóka-vita idején. Ugyanakkor a tévézők fele legalább bele-belenézett a vitába. Ez pedig azt jelenti, hogy a két politikus valamivel több nézőt tartott a képernyők előtt, mint a Terminátor 3, és a vitára többen voltak kíváncsiak, mint a párhuzamosan sugárzott BL-meccsre. Ezzel együtt a teljes vitát csak a telefonos háztartásban élők 9 százaléka nézte végig, további 4 százalékuk főleg a vitát figyelte, de időnként átkapcsolt más műsorokra, másik 4 százalékuk pedig más műsorokról kapcsolt át időnként a vitára.

Rádión keresztül a telefonos háztartásban a hívottak 6 százaléka követte a vitát, és 14 százalék azok aránya, akik másnap (is) láttak, hallottak, olvastak valamilyen összefoglalót a választási vitáról. Mindent egybevetve a telefonos háztartásban élők 27 százaléka jutott valamilyen képhez, ismerethez az Áder-Kóka vitáról.

A bizonytalanoknak Kóka jött be (Oldaltörés)

E tágan értelmezett közönség tagjait részletesen kikérdeztük a benyomásaikról, és a válaszok alapján minden szempontból Kóka János tekinthető a választási vita győztesének. Ehhez azonban az is hozzájárul, hogy a közönség körében több volt a kormánypárti, mint az ellenzéki. A Fidesz támogatók körében 33 százalék tájékozódott a vitáról, az MSZP támogatók körében 42 százalék, az SZDSZ hívei körében pedig 40 százalék. Az MDF híveit viszont kevéssé érdekelte a vita, hiszen csak 21 százalékuk informálódott, és ez alig valamivel magasabb a bizonytalanok 17 százalékos érdeklődési arányánál.

Nyilvánvalóan ennek is köszönhetően a közönség többsége egyértelműen Kóka Jánost érezte meggyőzőbbnek, felkészültebbnek, szavahihetőbbnek, szellemesebbnek, udvariasabbnak és rokonszenvesebbnek. Áder Jánost viszont rutinosabb vitázónak érezte a relatív többség. Mindazonáltal a választási vita iránt érdeklődők jelentős része (23 százalékuk) kerülte az egyértelmű állásfoglalást, és egyetlen szempont szerint sem döntött egyik vagy másik résztvevő javára. Az ábrán csak azok válaszait ismertetjük, akik legalább egyszer döntöttek valamelyik résztvevő javára, ám még e körben is viszonylag magas a kitérő válaszok aránya. A legtöbben egyébként mind a hét értékelésnél „az egyik sem” válasszal kerülték el az állásfoglalás.

Egyszerre nézve a hét választ azt látjuk, hogy az érdemi értékelésre vállalkozó közönség 40 százaléka körében Áder János felé billen a vélemények mérlege, 4 százalékuk ambivalens, 56 százalékukra viszont Kóka János tett kedvezőbb benyomást. Mindez persze elsősorban pártállástól függ. A Fidesz támogatóinak 91 százaléka természetesen Áder Jánost látta jobbnak, és csak 6 százalékukra tett kedvezőbb benyomást Kóka Jánost. A kormányoldal támogatói körben természetesen fordított a helyzet, 93 százalékukra a miniszter tette a kedvezőbb benyomást, és mindössze 3 százalékuknál billent az ellenzéki frakcióvezető felé a válaszok mérlege. A vita választási hozadéka szempontjából viszont az a leglényegesebb, hogy a bizonytalanok 54 százaléka Kóka János érezte jobbnak, és csak 40 százalékuknál billent Áder János felé a mérleg.

A Marketing Centrum munkatársai a vita másnapján, csütörtökön a délutáni, koraesti órákban összesen 1777 véletlenszerűen felhívott háztartásban készítettek telefoninterjúkat. Az Áder–Kóka-vita közönségét 479 fő reprezentálja a mintában.

Marián Béla / Marketing Centrum