A 3D modellezést kezdők számára is elérhetővé tévő szoftverekkel Dunát lehet rekeszteni, csak az a baj velük, hogy az...
A 3D modellezést kezdők számára is elérhetővé tévő szoftverekkel Dunát lehet rekeszteni, csak az a baj velük, hogy az eszköztáruk erősen korlátozott, és a renderelt végeredmény is legtöbbször gyenge minőségű. Vannak aztán olyan programok is ingyen, amelyek képességeinek láttán levegőt is alig kapunk a döbbenettől, de ember legyen a talpán, aki egy hét alatt megtanulja őket rendesen használni (lásd Blender).
A Cheetah 3D 5 a két véglet között van. Egy olcsó, de nagyon gyorsan megtanulható 3D-s modellező és animációs program, amelynek egyetlen "negatívuma", hogy csak Macen használhatjuk. Aki viszont olyan szerencsés helyzetben van, hogy egy OS X előtt ül, ezzel a programmal nem csak tökéletes belépőt szerez a 3D modellezés világába, de akár professzionális szintre is eljuthat vele, meglepően gyorsan és ami szintén fontos: olcsón!
A Cheetah 3D 5 felülete tökéletesen követi az átlagos Maces alkalmazások felépítését. Nincs túlbonyolítva, minden funkciót elérünk a felső eszköztárból, illetve a helyzetfüggő menükből a tervezőfelületen. Kezdő lépéseinket iszonyatos mennyiségű Youtube-os tutorial segíti, illetve némi angol tudással a Súgó is jó kiindulópont lehet. A program villámgyors, és nagyon kézre áll, a videónkon látható dolgokat pár óra alatt megtanulja bárki, aki kellően elszánt. Bár a legtöbb funkcióhoz van gyorsbillentyűs elérés is, ha valaki nem akar megjegyezni kombinációkat, a menükből is eléri az összes opciót. A program nagyszerű modellező-eszköztárral rendelkezik: az alap formákból a kijelölések és módosítók segítségével pillanatok alatt "szobrászkodhatunk" össze bármilyen formát. Furcsa módon ez volt az első grafikus alkalmazás, amelyiknél én például szinte teljesen elhagytam a billentyűzet használatát és csak az egérre támaszkodtam a tesztek során. Legfeljebb nagy ritkán, pontos értékek megadásakor nyúltam a számbillentyűk után (nem mintha az értékmegadás ne lenne megoldható egérrel…).
Természetesen minden megvan, ami egy 3D-s kép elkészítéséhez szükséges, így textúrázhatunk (az alap készlet nem túl nagy, viszony rendkívül jó Node editort kapunk, és pillanatok alatt készíthetünk testre szabott textúrákat, számtalan opció közül - tükröződés jellemzői stb. - választva). Van részecskerendszer, így összetett folyamatokat is modellezhetünk, és természetesen a részecskékhez tartozó effektorok (szél, gravitáció stb.) is rendelkezésre állnak. A világítás és a különböző kamera beállítási lehetőségek az alap eszköztár részei a legtöbb ilyen programnál, így itt is. Viszont a Cheetah 3D lehetővé teszi a "csontvázak" használatát is, ami összetett animációk készítésekor nagy segítség, ha gyorsan akarunk haladni a munkával. De találunk egy halom effektet is, amelyekkel egyedibbé varázsolhatjuk a végeredményt (HDRI, köd stb.). A program importálja és exportálja a népszerű 3D formátumokat (3DS, OBJ stb.), így akár 3D-s objektumok tervezéséhez és megosztáshoz is jó választás.
Az animációs lehetőségeket is egyszerűen használhatjuk: az idősávon kényelmesen menedzselhetjük a kulcspontokat és van auto-keying opció is, ha arra lenne szükségünk.
Renderelésnél a Render-manager megkönnyíti a korábbi munkák visszanézését, és természetesen amellett, hogy háttérben is renderelhetünk, a program kihasználja a több magos processzorok lehetőségeit is (hálózati renderelés nincs még benne).
Mindent egybevetve a Cheetah 3D 5 egy nagyon sokoldalú, mégis egyszerűen használható 3D-s modellező és animációs szoftver. Értelemszerűen nem vetekszik a drágán kapható professzionális alkalmazások tudásával, de tanulni, hobbi-szinten 3D-s animációkat, képeket kreálni, számítógépes játékokhoz modelleket készíteni, több, mint elég. Nevezzük fél-profi alkalmazásnak a kategóriájában, amely tanulástól a munkáig mindenre alkalmas és ez 99 dollárért elég barátian hangzik. Ráadásul nem kell zsákbamacskát vennünk, van ugyanis belőle próbaverzió is (az 5.8-as verzió Lionon is tökéletesen üzemelt nálunk).