Tech HVG 2024. november. 02. 16:03

Az óceánjáró, amelynek szinte nulla a károsanyag-kibocsátása

A francia Ponant vállalat mérnökei olyan hajót terveztek, amely napenergiát, szélenergiát és hidrogént is használ a működéséhez.

A globális felmelegedés elleni küzdelem egyik fontos tényezője, hogy a hajózás kizöldüljön. Ennek egyik megoldása, hogy tisztább üzemanyagra kell váltani, bár úgy tűnik, ez sem oldja meg teljesen a helyzetet – sőt, paradox módon épp ettől lett még elviselhetetlenebb a forróság a Földön. Mindenesetre a hajók kizöldítésének nemcsak a tisztább üzemanyag felhasználás az egyetlen módja: a napenergiát és a szélenergiát is ennek szolgálatába lehet állítani. És van olyan is, hogy mindezt egyszerre.

A tengerjáró hajókat üzemeltető francia Ponant nevű vállalat nemrég bejelentette: egy speciális hajót épít. Egy olyan hibrid járműről van szó, ami folyékony hidrogént, bio-földgázt (bio-LNG-t), valamint szélenergiát használ a működéséhez. A Swap2Zero nevű konstrukcióra emellett 1000 négyzetméternyi napelemet is telepítenek. A vitorlák – állítja a cég – a meghajtáshoz szükséges energia 50 százalékát képesek fedezni.

Elkészült a modern vitorla, ami 90 százalékkal csökkentheti a teherhajók üzemanyag-felhasználását

A hajóra szerelt hatalmas hídpilléreknek tűnnek, valójában azonban a vitorla egy modern változatai azok az oszlopok, amelyeket az amerikai Miami Egyetem mérnökei fejlesztettek ki, hogy modernizálják a hajózást.

Az egyelőre csak koncepció szintjén létező hajót – ami képes lehet átszelni az óceánt is – 186,2 méter hosszúra tervezték. Az energiahatékonyság, valamint a megújuló energiaforrások kihasználásának célja, hogy az óceánjáró végül közel zéró károsanyag-kibocsátású legyen. Teljesen nulla természetesen sosem lesz, ám a biogáz alkalmazásának köszönhetően nagyon közel kerülhet ehhez. Ehhez járul hozzá az is, hogy a kibocsátott szén-dioxid jelentős részét megköti a hajó rendszere, így az biztonságosan tárolható, vagy szükség esetén újra felhasználható – írja az Interesting Engineering.

Mathieu Petiteau, a Ponant kutatás-fejlesztési részlegének igazgatója szerint a végső cél a hajó megépítésével az, hogy nagyobb tapasztalatra tegyenek szert a fenntartható hajók tervezését és gyártását illetően. A szakember szerint ha a hajót úgy sikerül elkészíteni, ahogy megtervezték, akkor a számítások alapján akár egy hónapon át is képes önállóan – vagyis tankolás nélkül – működni.

Ha a hajó nem használja a szélenergiát, akkor 15 napon át képes 10 csomóval – nagyjából 18,5 km/h – sebességgel közlekedni.

Azt nem tudni, hogy a koncepcióból mikor válhat valódi jármű.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.