Tech HVG 2024. július. 29. 13:03

1 másodpercre bekapcsolták az új hajtóművet, ami elhozhatja a hiperszonikus repülés korát

Minden komponense jól működött a Mjölnir nevű hajtóműnek, amit 3D-nyomtatással készített el a New Frontier Aerospace nevű cég. Az eszközt a polgári repüléstől kezdve a holdra szállásig számos helyen lehetne használni.

Sikeresen tesztelte az amerikai startup cég, a New Frontier Aerospace azt a hajtóművet, ami a jövőben hiperszonikus sebességgel szállítana utasokat szuborbitális pályán – vagyis a világűr peremén. A SpaceNews értesülései szerint a cég július 18-án hajtotta végre a Mjölnir nevű hajtómű első tesztjét. Alex Tai, a cég vezetője szerint a Mjölnir a világ legfejlettebb hajtóműve lehet.

Az egységet egyelőre a Földön tesztelték: alig egy másodpercre kapcsolták be, de ez már elegendő volt ahhoz, hogy kiderüljön, minden komponense megfelelően működik – írja az Interesting Engineering. A vállalat a jövőben további teszteket akar elvégezni.

A Mjölnir 3D-nyomtatással készült, a működéshez pedig folyékony oxigénre és metánra (LOX/LNG) van szüksége. Az LNG használata jelentősen csökkenti a repülés költségeit, emellett pedig a szén-dioxid kibocsátása is mérséklődik. A jelenlegi prototípus 3000 font tolóerőt produkál, a végső változatok – merthogy többet is tervez a cég – azonban 40 000 és 60 000 fontosak lesznek.

Felszállt a világ legnagyobb repülőgépe, majd a levegőben elindult róla egy másik, hiperszonikus gép – videó

A Stratolaunch március 9-én végezte el a cég által fejlesztett hiperszonikus repülőgép tesztjét. A Talon-A1 jól muzsikált, így jöhet a Talon-A2 próbája.

A beszámoló szerint a Mjölnirt számos területen fel lehetne használni: ilyen például a holdra szállás, de a hiperszonikus utasszállítás is szóba jöhet, miközben a rakéták felső fokozatainál is alkalmazni lehetne. Érdekesség, hogy az eszköz ugyanazt az architektúrát használja, amire a SpaceX Raptor hajtóműve is épül.

A cég tervei szerint ez a hajtómű kerül majd az Intercontinental Rocketliner nevű gépbe, ami 100 főt tudna egyszerre szuborbitális pályán szállítani. A jármű képes lenne a függőleges fel- és leszálásra is, így nem csoda, hogy a katonai célú felhasználása is szóba került már. A vállalat azt reméli, hogy a megoldással néhány órán belül a világ bármely pontját el lehet érni anélkül, hogy bárhol le kellene szállni.

Tai szerint ugyanakkor ez még hosszú évek múlva valósulhat csak meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.