A Stratolaunch március 9-én végezte el a cég által fejlesztett hiperszonikus repülőgép tesztjét. A Talon-A1 jól muzsikált, így jöhet a Talon-A2 próbája.
Tavaly májusban nagyon fontos tesztet hajtott végre a Stratolaunch nevű amerikai vállalat: a világ legnagyobb repülőgépe, a Roc segítségével a levegőbe emelte a Talon-A nevű hiperszonikus járművet, majd menet közben sikerült is azt kioldani a repülőgép törzséről. A mérnökök azóta elemezték az adatokat, és most egy újabb fontos manővert vittek véghez.
A Space.com beszámolója szerint március 9-én a Csendes-óceán felett sikerrel hajtották végre a Stratolaunch újabb tesztjét, amely során nemcsak kioldani, de elindítani is sikerült a levegőben a Talon-A1 (T-A1) nevű prototípust. A Roc a Mojave-sivatagban lévő bázisról szállt fel, miközben az eszköz a 117 méter hosszú szárnyak alatt volt rögzítve.
A Roc 6 km-es magasság felett oldotta ki a T-A1-et, hogy aztán néhány másodperccel később bekapcsoljon az Ursa Major által fejlesztett hajtóműve, a Hadley, hogy hiperszonikus sebességre gyorsítsa a járművet. Zachary Krevor, a Stratolaunch elnöke azt közölte: bár a teszt pontos paramétereit nem hozhatja nyilvánosságra, a próba pontosan úgy sikerült, ahogy eltervezték.
Krevor annyit azért elárult: a hangsebesség majdnem ötszörösére sikerült gyorsítani a járművet, eközben pedig rengeteg adatot gyűjtöttek össze a mérnökök a repülésről.
A tesztrepülés során 200 másodpercig üzemelt a T-A1 hajtóműve.
Krevor szerint most az adatelemzés következik, hogy aztán a tapasztalatokra építve elvégezhesse a cég a T-A2 tesztjét. Ez már egy újrafelhasználható repülőgép lenne, ami irányított módon tudna landolni a víz felszínén. A T-A2-vel még ebben az évben magasba emelkedhet a Roc.
A Stratolaunch-ot Paul Allen, a Microsoft társalapítója alapította még 2011-ben. A szakember abban reménykedett, hogy a Roc segítségével műholdakat és űrhajókat állíthat majd pályára a cég. 2018 halála után a Cerberus Capital Management vásárolta fel a vállalatot, majd a székhelyét a Mojave-sivatagba áthelyezve a hiperszonikus légi járművek fejlesztésére kezdett koncentrálni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.