Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal szerint a Boeing 737 Max géptípus gyártásánál használt 89 alkatrészből csupán 56 felel meg a minőségi és biztonsági követelményeknek. Érdekes kérdés, hogy ilyesmire miért csak most, egy biztonsági incidens után derült fény.
Elkészítette az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) azt a jelentést, amely a Boeing repülőgépeinek biztonsági problémájával foglalkozik. A szervezet nemrég hat héten át tartó ellenőrzést végzett a 737 Max típusú repülőgép gyártósorain, és igen aggasztó problémákat talált – számolt be a jelentésről elsőként a The New York Times.
Az ellenőrzést azután rendelte el az FAA, hogy januárban az egyik Boeingről repülés közben szakadt le a géptörzs egy része. A súlyos incidenseknek azóta se vége, se hossza:
- egy héttel később arról írtunk, hogy úgy szállt fel egy Boeing repülő, hogy repedt volt az ablak a pilótafülkében, majd
- lángra lobbant egy Boeing 737-es hajtóműve,
- de megesett az is, hogy a levegőben gyulladt ki, ezért kényszerleszállást hajtott végre egy Boeing teherszállító.
- Sőt, egyszer az orrkerék is leesett egy felszálló Boeingről,
- majd újabb Boeing-gépekben találtak hibákat.
- Kiderült, hogy több csavar is hiányzott a repülés közben kiszakadt ajtóból.
- Bekerült a hírekbe, hogy kimustrált Boeingekből hiénáznák ki az autóalkatrésznek valót, hogy
- felszállt a United Airlines Boeing 757-ese, majd elkezdett szétesni a szárnya, hogy
- felszállás közben hagyta el a kerekét egy Boeing 777-es, illetve, hogy
- félig nyitott raktérajtóval érkezett meg egy gépük Portlandbe.
Ezeket olvasva annyira talán nem is meglepő, hogy az FAA több aggasztó szabálytalanságot is talált a Boeing gyártósorain. A hatóság egyik megállapítása szerint a cég egyik beszállítója, a Spirit AeroSystems például nem mindig vette figyelembe a biztonsági előírásokat, hogy így gyorsabban tudta leszállítani az alkatrészeket a vállalatnak. Ezzel azonban kockáztatta az utasok biztonságát.
A vizsgálat arra is fényt derített, hogy 89 termékből csupán 56 felelt meg a Boeing gyártósorán a szigorú előírásoknak, 33 viszont egyáltalán nem. Ezeken összesen 97 problémát tárt fel az FAA. A Spirit AeroSystems esetében is igen rossz a helyzet, ott 13 termékből csupán hat ment át az ellenőrzésen.
Mindezek alapján kérdéses, hogy a vállalatok mennyire veszik komolyan a minőségellenőrzés és az utasbiztonsági iránti elköteleződésüket.
A hatóság jelentése szerint a Spiritnél például a szállodák szobájához használt kulcskártyával ellenőrizték, hogy a repülőgép ajtajának tömítése megfelelő-e, kenőanyagként pedig volt, hogy mosogatószert használtak. Az FAA azt is megállapította, hogy sem a Spirit, sem pedig a Boeing nem ellenőrizte rendesen azt az alkatrészt, ami miatt végül leszakadt az Alaska Airlines repülőgépének ajtaja.
A hatóság 90 napot adott a Boeingnek arra, hogy szigorú minőségellenőrzési programot dolgozzon ki. Mindez felveti a kérdést, hogy az utasok egyáltalán megbízhatnak-e valaha a 737 Max repülőkben.
Az Interesting Engineering szerint a mostani incidensek véget vethetnek annak a gyakorlatnak, hogy a Boeing önszabályozással igyekszik megfelelni a biztonsági előírásoknak. A kialakult helyzet miatt jogi következményekre és pénzbírságra is számíthat a vállalat, a történések pedig az egész iparágra hatást gyakorolhatnak.
Mindeközben a napokban holtan találták a Boeing mérnökét, aki arról lett ismert, hogy nyilvánosságra hozott egy sor gyártási problémát.
Ha értesülni szeretne a fejleményekről, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.