Tíz magyar közösségimédia-felhasználóból nyolcan bizalmas információnak tartják a jelszavukat, ám az e-mail-címét már csak minden negyedik válaszadó tartotta annak a Sophos kiberbiztonsági cég megbízásából készített felmérésen. Kiderült, hogy a közösségi oldalakat használók közül az 55 év feletti felhasználók és a felsőfokú végzettségűek aggódnak leginkább adatvédelmük miatt. Ugyanakkor a válaszadók közel fele elismeri, hogy megosztotta személyes adatait, amikor fiókot hozott létre egy üzletben, vagy feliratkozott egy hírlevélre, hogy kedvezményt kapjon a vásárláskor.
A Sophos magyar, lengyel és cseh közösségimédia-felhasználókat kérdezett arról, hogy milyen adatokat tartanak bizalmasnak. A leggyakrabban megjelöltek a következők voltak a magyarok esetében: személyazonosító (84%), bejelentkezési jelszavak (78%), bankszámlaszám (69%) és lakcím (63%). Hasonlóan válaszoltak a Cseh Köztársaság és Lengyelország válaszadói.
A megkérdezett magyarok közel fele a telefonszámát (49%) és a magánéletével kapcsolatos információkat (48%) is megemlítette - pl. a napi tevékenységek és a látogatott helyek. A csehek körében ez az arány 63 százalékos, a lengyeleknél pedig 66 százalékos volt. A magyar közösségi média felhasználók 37 százaléka tartja a nevét és születési dátumát érzékeny adatnak.
Csak minden harmadik magyar válaszadó (32%) tartja érzékeny adatnak az általa készített fényképeket és videofelvételeket (Lengyelországban 66%, Csehországban 69%), és minden negyedik az e-mail-címét. A vásárlási előzmények ötödük (19%) számára bizalmasak, és valamivel kevesebb válaszadó (17%) jelölte meg a közösségimédia-fiókokhoz kapcsolódó játékok és szolgáltatások használatára vonatkozó adatokat is.
A felmérésbe bevont legidősebbek (55-65 éves) és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők törődnek leginkább adataik védelmével. A legfiatalabb korcsoportban (18-24 év) például csak 16 százalék tartotta bizalmasnak a nevét és vezetéknevét, az 55 év feletti válaszadók körében ez a válaszadók felét (50%) jelentette. A főiskolát végzettek közül 10-ből 8-an (82%) a bejelentkezési jelszavakat is bizalmas adatnak tekintik. Az általános iskolai végzettségű válaszadók aránya, akik ugyanezt gondolják, lényegesen alacsonyabb, és 67%-ot tesz ki.
Adatok kedvezményért cserébe
A lengyel, cseh és magyar felhasználókat arról is megkérdezték, hogy hoztak-e már létre fiókot üzletben, iratkoztak-e fel hírlevélre vagy adtak-e meg születési dátumukat vásárlási kedvezményért cserébe. A válaszadók jelentős része igenlő választ adott.
A magyar válaszadók közel fele (46%) létrehozott már profilt üzletben kedvezményért cserébe. A magyar nők (51%) gyakrabban vallották ezt be, mint a férfiak (42%) és a felsőfokú végzettségűek (53% – 23 százalékponttal többen, mint a csak általános vagy középiskolát végzett válaszadók). Az összes megkérdezett csehek között 66 százalék, Lengyelországban pedig 32 százalék volt azoknak az aránya, akik fiókot hoztak létre az üzletekben.
A magyar felmérésben résztvevők ugyanilyen gyakran (45%) válaszolták, hogy megosztották e-mail címüket, hogy csökkentsék a megvásárolt termék vagy szolgáltatás árát. Az előny itt is a nők (50%, férfiak 40%) és a felsőfokú végzettségűek (56%) körében volt. (Az alapfokú végzettségű válaszadóknak csak 26 százaléka.) A hírlevélre való feliratkozást a kedvezmény érdekében a cseh válaszadók több mint fele (54%) és a lengyel válaszadók 45 százaléka is megerősítette.
Minden ötödik (21%) magyar közösségi média felhasználó felfedte születési dátumát, hogy kedvezményt kapjon. Hasonló arányt (23%) mértek Lengyelországban is. A csehek körében ez a válaszadók 40 százalékát érte el.
Az üzletek gyűjtik és feldolgozzák a vásárlók adatait, beleértve az e-mail címüket, személyes adataikat, vásárlási preferenciáikat és tranzakciós előzményeiket. Néha ezeket az információkat más vállalatokkal, például marketingpartnerekkel vagy elemző cégekkel is megoszthatják. Ezt gyakran az adatvédelmi irányelvekben írják le, ezért mindig érdemes elolvasni, hogy ki férhet hozzá az átadott adatokhoz – figyelmeztet a felmérést végző kiberbiztonsági vállalat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.