A világon először teszteltek élesben 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Iparági várakozások szerint az ilyen jellegű üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid-kibocsátása.
Még nem érték el a célvonalat, de már látják. Így foglalható össze röviden, hogy amit világelsőként hajtott végre az Emirates: egy A380-as bemutatórepülése során a repülőgép négy hajtóművéből egyben kizárólag SAF üzemanyagot használt, és így szállt fel a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB).
A bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor.
A kísérlet célja annak vizsgálata volt, hogy a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek. A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos SAF-repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására. A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repüléseken használt hajtóművekben 50 százalékos keverési határértéknél van maximalizálva.
Bár ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy a repülőgép meglévő rendszerei teljes mértékben kompatibilisek legyenek az új üzemanyaggal. A gép négytonna 100 százalékos SAF-fal szállt fel, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműben hagyományos sugárhajtómű-üzemanyag volt.
Az Egyesült Arab Emírségek légitársasága közleményében emlékeztet: a fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a hagyományos sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest akár 85 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag teljes életciklusa során.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.