Tech hvg.hu 2022. november. 04. 08:03

Google helyett már 600 ezren használják az új keresőt, ami nem követ senkit és nincsenek reklámok rajta

Több százezer amerikai felhasználót már sikerült meggyőznie, most pedig az európai térségben is folytatja terjeszkedését a Neeva nevű keresőmotor. A Google kihívója akar lenni, de kérdés, hogy egy ilyen óriás ellen lehet-e fair módon küzdeni.

A Google egyik volt alelnöke, a hirdetésekért felelt Sridhar Ramaswamy áll amögött az új keresőmotor mögött, ami a napokban az Egyesült Királyságban, így pedig az európai régióban is elindult. A Neeva az Egyesült Államokban tavaly óta elérhető, és ez idő alatt több mint 600 ezer felhasználót állított maga mellé – írta a BBC.

Bár a felhasználói bázis egyelőre nem túl nagy, a szolgáltatást gondozó cég jelentős növekedésre számít, elsősorban a Neeva (ez a keresőmotor neve) jellege miatt. Az újdonság ugyanis nem bombázza reklámokkal a felhasználót, és nem is kéri el a webes keresés során általában begyűjtött adatokat.

Ramaswamy szerint a világ mostanra alaposan megváltozott, az elérhető digitális szolgáltatások pedig sok esetben nem a felhasználókat részesítik előnyben. „Úgy éreztük, hogy a hagyományos keresőmotorok a reklámokról és a hirdetőkről szóltak – és nem igazán a felhasználók kiszolgálásáról” – mondta, rámutatva arra is, mi indokolta a Neeva létrejöttét.

Működik, de nem lesz ingyen

Az ötletgazda szerint a Neevan való keresés ingyenes marad, de bizonyos kényelmi szolgáltatások (jelszókezelő, VPN, azaz virtuális magánhálózat) pénzbe kerülnek majd. Ennek díja a briteknél havi 5 font körül várható – ez nagyjából 2400 forintot jelentene. Az előfizetés aktiválása egyelőre azonban még várat magára. És persze annak megállapítása is, hogy a rendszer mennyire tud sikeressé válni egy olyan mezőnyben, aminek a vehemens részét a Google uralja.

A szolgáltatás egyébként jól működik: a neeva.com címen indított kereséseink minden esetben pozitívan zárultak, azaz a rendszer – a Google-höz hasonlóan – megtalálta, amit kerestünk. Az újdonsághoz egy Chrome-bővítmény is tartozik, ami megmutatja, hogy az adott oldalon hány olyan kód található, amit a felhasználó webes tevékenységének lekövetése miatt helyeztek el.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.