Egy friss összehasonlítás azonnal érthető, látványos formában mutatja meg, hogy a Signal, az Apple-féle iMessage és a WhatsApp összesen nem gyűjt annyi információt a felhasználókról, mint a Facebook Messenger.
Az Apple még decemberben tette kötelezővé, hogy az App Store-ban megtalálható alkalmazások fejlesztői azt is tegyék egyértelművé a felhasználók számára, hogy milyen adatokat gyűjtenek róluk. A Facebook emiatt egész oldalas újsághirdetésekben üzent hadat az Apple-nek, de muszáj volt megfelelnie az új szabálynak: amelyik cég ezt nem teszi meg, az nem frissítheti tovább az appját.
Így rögtön ki is derült, hogy a Facebook által gyűjtött adatok listája igencsak hosszú. Az amerikai Forbes most kontextusba helyezte mindezt, összemérvén, miként néz ki a helyzet a legnépszerűbb üzenetküldő alkalmazások esetében: melyik mennyire követi felhasználóit?
Legkevésbé a Signal nevű app kíváncsiskodó: a felhasználó telefonszámán kívül semmilyen adatra nem kíváncsi. Nem véletlen, hogy Edward Snowden is ezt használja, az FBI pedig nem szereti.
Az Apple-féle iMessage-rendszer esetében már más a helyzet, ott nemcsak a kontaktlistára kíváncsi az alkalmazás, hanem a keresési előzményekre is. A WhatsApp ehhez képest már az app funkcióinak működéséhez, valamint az elemzések elvégzéséhez is gyűjt adatokat.
A leginkább megdöbbentő azonban az, hogy a Facebook Messenger mennyi információt szed össze rólunk. Amellett, hogy az elemzések és a funkciók miatt lekér adatokat, van, amit a hirdetők miatt gyűjt be, másokat a személyre szabott élmény miatt, megint másokat pedig "egyéb célokra". Ezek között olyanokat találni, mint például a keresési előzmények, a költési előzmények, a felhasználói tartalmak – képek, videók, játékelőzmények –, helyadatok vagy épp egészségügyi információk.
Az üzenetküldők adatéhsége közti különbség már a táblázatok méreteiből is jól látható. Sorrendben: Signal, iMessage, WhatsApp, Facebook Messenger.
A lap szerint volt, aki már azt javasolta az Apple-nek, hogy a fenti listát adja fel egész oldalas hirdetésként, válaszolva ezzel a Facebooknak, ez azonban egyelőre még nem történt meg. A nagy kérdés, hogy a címkelista miként hat majd a felhasználókra, és áttérnek-e esetleg egy kevésbé kíváncsi alkalmazásra.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.