Az idei év első három hónapjában jóval kevesebb telefont vettek az európaiak, mint egy évvel korábban. Nemcsak az összesen eladott darabszám változott jelentősen, az egyes gyártók részesedésében is számottevő formálódás figyelhető meg. A legnagyobb vesztes a Huawei, melynek helyére, úgy tűnik, sikerrel pályázik a Xiaomi.
Ahogy lényegében mindenre, a mobiltelefon-eladásokra is kihatott a koronavírus-járvány. A Counterpoint elemzőcég becslése szerint 2020 első negyedévében 7 százalékos visszaesést produkált az európai piac 2019 azonos időszakához képest, 2019 negyedik negyedévével összehasonlítva pedig még nagyobb, 23 százalékos a zsugorodás.
A beszámoló szerint egyébként Európa nyugati felében nagyobb volt a visszaesés (9 százalék), mint a keletiben (5 százalék).
A legnagyobb zsugorodást az olasz piac mutatta be, ami érthető, hiszen Olaszországot sújtotta a leginkább a járvány. Ott 21 százalékos volt a csökkenés 2019 első negyedévéhez képest.
Az oroszoknál ezzel szemben csupán 1 százalékos volt a csökkenés, ami azért lehet, mert oda később jutott be a vírus, így annak hatása is későbbi adatokban mutatkozhat majd meg.
Európában egyébként továbbra is a Samsung birtokolja a legnagyobb szeletet a tortából, övék a teljes piac 29 százaléka. Ez két százalékos visszaesést jelent 2019 első negyedévéhez képest. Az Apple erősödni tudott, igaz, csupán 1 százalékkal, 21-ről 22-re, de olyan piaci környezetben, melyben mát a stagnálás sem hangzik rosszul.
Az amerikai szankciók által az Android színe-javától megfosztott, saját ökoszisztémát építgető Huawei részesedése tovább zuhant. Míg egy évvel korábban az európai eladások 23 százaléka tartozott a kínai gyártóhoz, az idei év első három hónapjában már csak az itt értékesített okostelefonok 16 százaléka volt Huawei (vagy Honor) márkájú.
Amikor tavaly novemberben több európai országhoz hasonlóan Magyarországra is önálló képviselettel lépett be a Xiaomi, azt írtuk, az új Huawei lehet belőle. A Counterpoint adatai ennek bekövetkeztét támasztják alá: a 7 százalékkal gyengülő Huawei után egy 7 százalékkal erősödött Xiaomi következik. (Természetesen az eltérő bázisok miatt a változás darabszámban mérve nem ugyanakkora.) Utóbbi gyártó már 11 százalékot harapott ki a piacból.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.