A Knorr-Bremse Rail Systems Budapest bemutatta az első olyan termékét, amelyet az iparágban 3D-s fémnyomtatással állítottak elő. A magyar mérnökök által újratervezett vasúti fékvezérlő panel a vállalat szerint formája, mérete miatt is innováció az iparágban. Az alakadó technológiának köszönhetően a funkciót jobban szolgáló, lényegesen könnyebb és kompaktabb termékek készülhetnek a jövőben kisebb helyigénnyel és karbonlábnyommal.
A Knorr-Bremse még 2018-ban, Budapesten, a világon az elsők között kezdte el tesztelni a 3D-s alakadó technológia lehetőségeit a vasúti fékrendszerek gyártásában – emlékeztet a cég közleménye, amely bejelentése szerint mára megszületett ennek a munkának az első kézzelfogható, validált eredménye: egy 3D-nyomtatott vasúti fékvezérlő panel.
Az új alkatrész tervezésekor kizárólag a konstrukcióra voltak tekintettel a mérnökök a hagyományos gyártási technológia kötöttségei nélkül. Az új technológiával együtt járó tervezői szabadság olyan komplex, karcsú formák gyártását is lehetővé teszi, amelyek hagyományos gyártási eljárásokkal korábban nem voltak kivitelezhetők. Az így megtervezett és nyomtatott munkadarab 90 százalékkal lett könnyebb forgácsolással előállított elődjénél.
A járművek üzemeltetői – a maximális biztonság mellett – az energiahatékony, minél kisebb életciklusköltséggel és karbonlábnyommal járó megoldásokat keresik. A vasúti járműépítők elvárják a maximális rugalmasságot a rendszerek integrációjánál, a piacra jutás idejének a csökkentését, továbbá a beépített tömegek és költségek minimalizálását. Ugyan a vonatkozó szabályozás még hiányzik, a most bemutatott szabadalom a Knorr-Bremse szerint az első határozott lépés a sorozatgyártás és a technológia kiterjedt alkalmazásának irányába.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.