Tech hvg.hu 2019. november. 18. 15:43

Magyar megoldás: szabad helyet keres magának, majd centire pontosan be is áll oda az autó

Skálázható automata parkolási megoldást mutatott be Budapesten az AImotive, a HERE és a Vodafone. A megoldást autógyártók és autóipari beszállítók használhatják majd.

A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni. Az automatizált vezetési funkciókat az AImotive – melynek Tesla-konkurens technológiáját már mi is bemutattuk – aiDrive nevű, mesterséges intelligenciára alapuló szoftvere biztosítja, amelyet több nemzetközi autóipari szereplővel együtt dolgozva fejleszt a magyar cég. A HERE Technologies a mélygarázsok térképét készítette. A Vodafone parkolószenzorai, amelyek a parkolóhelyek foglaltságát jelzik a rendszernek, a szolgáltató Keskenysávú-IoT (NB-IoT) hálózatán keresztül kommunikálnak.

A térképeket – beleértve a parkolóhelyre vonatkozó információkat – a Vodafone mobilhálózatán keresztül tölti le az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál. Ennek köszönhetően a térképek mindig naprakészek, és a sofőrök még kiszállás előtt megtudhatják, hogy járművük hol fog parkolni. A járműveket az aiDrive a beérkező szenzoradatok alapján a szabad parkolóhelyeket és a térképet felhasználva vezeti a mélygarázsban, és új helyet keres, ha az eredetileg kiválasztott parkolót útközben elfoglalták.

Vodafone Magyarország

“Egy ilyen automata parkolósofőrrel a vezetőknek nem kell üres parkolóhelyek keresésére pazarolni az idejüket. Ráadásul a rendkívül pontos rendszernek köszönhetően sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több jármű férhet el ugyanabban a mélygarázsban” – idézi a Vodafone által kiadott közlemény Kovács Pétert, az AImotive termékekért felelős vezetőjét, aki szerint automata parkolásra skálázható és megfizethető megoldást találni rendkívül fontos lépés az önvezetés irányába.

Király István, a Vodafone vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a vezetéknélküli kommunikáció autóiparban és a vezetés-automatizálás területén elérhető előnyeiről beszélt. "Több sikeres kültéri okosparkolással kapcsolatos projekt után ez a fejlesztés lehetőséget adott arra, hogy az NB-IoT megoldásainkat mélygarázsokban tegyük próbára. Így rendkívül hasznos tapasztalatokat gyűjthettünk a jövő közlekedéséről még az 5G technológiák elterjedése előtt" – mondta.

A kilenc hónapon át zajló fejlesztés eredményeként megszületett automata parkolási rendszer a fejlesztők szerint kereskedelmi szempontból is életképes.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.