A vonat környezetbarátabb a repülőnél, de időben, pénzben és utazásszervezésben lenne még mit behoznia.
Három nap különszabadságot kapnak egy berlini kisvállalkozás dolgozói, ha egész évben nem ülnek repülőre. Ez azonban nem ajándék. A startup cégeknek otthont adó WeiberWirtschaft szövetkezet csupán egy kicsit ellensúlyozza azt a sajnálatos tényt, hogy aki környezetvédelmi megfontolásból vonattal utazik repülő helyett, annak az esetek jelentős részében igen sok időre lesz szüksége.
A vonat környezetbarátabb a repülőnél, de hogy mennyivel, az attól függ, hogyan számoljuk. Az Európai Környezetvédelmi Hivatal (EEA) például úgy kalkulál, hogy utaskilométerenként a vonat körülbelül huszadannyi szén-dioxidot bocsát a levegőbe, mint a repülőgép. A Csalagúton áthaladó vonatok üzemeltetője úgy népszerűsíti az Eurostar szerelvényeket, hogy aki repülő helyett azokkal utazik London és Párizs között, az akár 90 százalékkal csökkenti kiruccanása CO2-kibocsátását.
A vonat előnyét ugyanakkor sok tényező befolyásolja. Ha az utas kényelemben érzi magát, mert nem zsúfolt a vonat, ugyanezért kényelmetlenül is érezheti magát, mert az egy utasra jutó CO2-kibocsátás magasabb.
Hogy mikor melyik utazási mód a környezet- és emberbarátabb, arról bővebben olvashat a HVG e heti számában.