Az elmúlt években csaknem 10 ezer alkalommal hamisították meg a GPS-jeleket az oroszok.
Tavaly novemberben röppent fel egy igen érdekes hír, ami szerint valakik blokkolhatták a GPS-jeleket a finn határnál, hogy ezzel zavarják meg a NATO hadgyakorlatát Skandinávia területén. Hasonló problémát észlelt Norvégia is (amely szintén csatlakozott a hadgyakorlathoz), de a polgári légi közlekedésben is támadt némi zavar. Az eseményt az oroszokkal hozták összefüggésbe, bár konkrét kézzelfogható bizonyíték erre nem volt. A jelek szerint viszont az ilyesmi egyáltalán nem szokatlan az oroszoknál.
A Nemzetközi Űrállomás (ISS) által összegyűjtött adatok felhasználásával a C4ADS nevű nonprofit szervezet szakértői arra a megállapításra jutottak, hogy Oroszország összesen 9883 alkalommal használta a GPS-jelek blokkolásához szükséges technológiát az országhatárain belül és kívül is – például Szíriában, az oroszok által ellenőrzött területeken. A technológia a Globális Navigációs Műholdas Rendszert (Global Navigation Satellite Systems, GNSS) manipulálja. A GNSS fogja össze az összes, műhold alapú navigációs rendszert: a GPS-t, a az orosz GLONASS-t, az európai Galileót és a kínai Beidout.
A C4ADS szerint 2016 februárja óta mintegy 1311, az orosz vizeken haladó kereskedelmi hajó GPS-jelét zavarták meg. Ezen kívül 7910 olyan esetet is észleltek, amely során az oroszok a saját területükön kívül tették meg ugyanezt, veszélyeztetve ezzel a hajózás biztonságát. A szervezet jelentése szerint emellett a moszkvai, valamint a Fekete-tenger partján található kormányzati épületeknél blokkoltak az oroszok. De hasonló technológiát alkalmaztak az oroszok Gelendzsiknél, Szocsinál, Vlagyivosztoknál, Szentpétervárnál, Olyvánál, Arhangelszknél, Kercsnél, Szevasztopolnál és a szíriai Khmeimimnél is – írja a Wired.
A kutatók az adatokat összevetették Vlagyimir Putyin különböző látogatásaival, és úgy tűnik, amerre Putyin jár, ott mindig blokkolták a GPS-jeleket. Ilyen volt például az a két eset is, amikor Putyin a Kercsi-szorosi híd (Krími híd) közelébe látogatott. A szervezet az adatok vizsgálatakor bizonyítékot talált arra, hogy a jelek meghamisításához használható technológiát telepítenek az oroszok Szíriába, és ugyanezt használják az ottani Khmeimim légibázisnál is.
A C4ADS kutatói szerint a navigáció megzavarásának egyik módja, hogy úgy manipulálják az adatokat, hogy a rendszer azt gondolja, rossz helyen van.
A szervezet úgy látja, mindezt elsősorban védelmi célokra használják az oroszok, például azért, hogy ne történhessen dróntámadás az adott célpontok ellen. Persze a finn példa azt is mutatja, más elképzelésük is van arról, mikor mire kellene használni a hamisítást.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.