Tech hvg.hu 2019. január. 09. 20:33

Egész oldalas hirdetést adott fel a Google, nekiment az új EU-s jogszabálynak

A Financial Times szerdán megjelent számában egy egész oldalas hirdetést adott fel a Google, hogy elmondják, mit gondolnak az Európai Unió új szerzői jogi irányelvéről, azon belül is annak 11. cikkelyéről.

Sorsdöntő hónap lesz a január, és ezt minden túlzás nélkül állíthatjuk. Az Európai Unió politikusai a következő hetekben szavazhatnak az Európai Parlament által szeptemberben már elfogadott új szerzői jogi irányelvről, amely ha törvényerőre emelkedik, attól megváltozik a ma ismert webes rend. A szavazás előtt most a Google is "megszólalt", a cég a Financial Timesban egy egész oldalas hirdetésben fejti ki a véleményét az irányelv 11. cikkelyéről.

Az ügy hátterréről röviden annyit fontos tudni (hosszabban ebben a cikkünkben olvashat róla), hogy az Európai Unió döntéshozói arra készülnek, hogy a 2001-ben életbe lépett szerzői jogi törvényt "frissítsék". Erre komoly szükség is van, az akkori törvényalkotás ugyanis még nem ismerte sem a Twittert, sem a YouTube-ot, sem más, hasonló platformokat. Csakhogy az irányelvben szerepel két passzus, a 11. és a 13. cikkely, amelyek komoly cenzúrát szabadíthatnak az internetre.

A 13. cikkely – amely ellen a YouTube is nagyon komoly kampányba fogott – röviden arról szól, hogy ha egy felhasználó szerzői jogot sért, akkor azért a tartalmat közzétévő platform lesz a felelős. Ez súlyos pénzügyi kockázatot jelent a Facebooktól a YouTube-on át gyakorlatilag minden platform számára, a szolgáltatóknak ugyanis nincs a kezükben olyan eszköz, amivel valós időben tudnák szűrni az összes tartalmat.

A 11. cikkely a sajtó és a hírgyűjtő szolgáltatások vitájának a végére szeretne pontot tenni. Lényegében engedélykötelessé tenné a vállalatok – például a Google – számára azt, hogy egyes médiatartalmakra építsenek szolgáltatásokat. A Google Hírek (Google News) például kizárólag a friss cikkeket, híreket gyűjti össze, azok nélkül nem működhetne. A Google mégsem fizet semmilyen díjat a kiadóknak. Ugyanakkor fontos elem, hogy cserébe a cikkeknek rövid bevezetőjét mutató szolgáltatás forgalmat terel a médiavállalatok (hír)oldalaira.

A Google most egy egész oldalas hirdetésben fejtette ki, hogy bár alapvetően üdvözlendőnek tartják a sajtó munkájának védelmét, attól tartanak, hogy mindez jelentősen csökkentheti az online keresésben fellelhető híreket.

hvg.hu

A Google szerint a jelenlegi elképzelés helyett egy olyan megoldásra lenne szükség, ami lehetővé teszi a kiadók (a kicsik és a nagyok) számára, hogy ők maguk válasszák meg az eszközöket, amelyekkel az általuk készített tartalmakat felfedezhetik. A jelenlegi formájában ugyanis a kiadók épp attól a lehetőségtől esnének el, hogy a – Google-éhoz hasonló hírolvasókon keresztül –  eljussanak az olvasóikhoz a tartalmaik, ami végül tájékozatlansághoz vezet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés