Ha a reklámköltés versenyszám lenne, Donald Trump kerülne ki belőle győztesen, az amerikai elnök vezeti ugyanis a politikai hirdetésekre költők névsorát a Facebookon.
Az eddig sem volt titok, hogy a főbb kormányerők a legnagyobb közösségi oldalon is igyekeznek figyelemhez jutni, politikájukat pedig igen gyakran facebookos reklámok formájában próbálják meg tálalni a potenciális választók előtt.
A magyar kormány is vásárolt ilyen hirdetéseket korábban, és az amerikai elnökválasztási kampány során is folyamodtak ilyen eszközhöz Donald Trump stratégái. Azt ugyanakkor sokáig nem lehetett tudni, hány ilyen promóciós anyag ütötte fel a fejét a Facebookon, de az sem volt ismert, mennyi pénzt szánnak erre. Utóbbi téren most tisztázódott valamelyest kép, a helyzet viszont koránt sem rózsás.
A New York-i Egyetem kutatása szerint Donald Trump vezeti a politikai reklámvásárlók nem hivatalos listáját, ha azt nézzük, melyik politikus költi el a legtöbb pénzt ilyen anyagokra a Facebookon.
Az egyetem összesen 449 ilyen hirdetésvásárlót tudott beazonosítani, miután a Facebook egy májusi szabálymódosítással arra kötelezte a hirdetőket, tegyék láthatóvá, melyik politikai irányzatot kívánják előnyhöz juttatni a promóciók megvásárlásával. Így pedig kiderül, melyik párt költi a pénzt az oldalon.
A jelentésből kiolvashatók alapján Trump stratégái idén május óta 274 ezer dollárt, azaz mintegy 74 millió forintot költöttek csak Facebook-hirdetésekre, melyek összesen 37 millió emberhez jutottak el. A képzeletbeli lista második helyére a Planned Parenthood nevű nonprofit szervezet futott be. Ők némileg kevesebbet, de így is grandiózus összeget, mintegy 50 millió forintnak megfelelő dollárt szórtak el a Facebookon.
A kutatók arra is fényt derítettek, hogy a listában több tízezer olyan megrendelés sorakozik, amelynek intézői/vásárlói a Facebook egyértelmű felhívása ellenére sem voltak hajlandók megmondani, pontosan mely politikai szervezetnek vásárolnak hirdetéseket. Ez pedig, mint a jelentésben is írják, szabályellenes.
A Facebook a lapnak adott válaszában nem tagadta a jelentésben említett számadatokat, sőt, kifejezetten elégedetten nyilatkoztak, mondván, a hirdetésvásárlásra vonatkozó új szabályok bevezetésével sokkal átláthatóbbá vált minden. Igaz, arra már nem tértek ki, hogy a névtelenséget kérő politikai erők számíthatnak-e valamilyen következményre, miután tevékenységük egyértelműen szembemegy az oldal törvényeivel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.