Nem kell és nem is szabad megijedni, ha vezetés közben hirtelen egy kemény vihar közepében találjuk magunkat.
Hasznos tanács, hogy ha közeledik a vihar, akkor érdemes kihúzni a konnektorból a nagy értékű elektromos berendezéseket, így például a televíziót és a számítógépet, hiszen a villámlás okozta túlfeszültség komoly károkat tehet bennük. De mit tegyünk akkor, ha a villámok az autónk közelében cikáznak, és mi bent ülünk a kocsiban?
Először is érdemes megőrizni a nyugalmunkat, ugyanis az autónk karosszériája ilyenkor Faraday-kalitkaként viselkedik. Mivel fémből készült, külső elektromos erőtér nem hatol be rajta, és mivel sem mágneses tér, sem elektromos tér nincs a belsejében, a bezárt autóban ülő emberek biztonságban vannak.
Villámláskor azonnal fel kell húzni az oldalablakokat és be kell csukni a tetőablakot. Ezenkívül érdemes odafigyelni arra, hogy ne érjünk hozzá a fém karosszériához, de ez utóbbi nem jelent igazán gondot, hiszen a modern autók utastere általában teljesen be van burkolva.
14 hiedelem a villámlásról: melyik igaz?
Hárommillió forint pluszköltséget jelentett az eddigi viharok utáni takarítás a közterület-fenntartónak: folyamatosan tisztítják a csatornákat is, de az állandó esővíz újabb hordalékkal tömíti el őket. Az országban az elmúlt években alig szereltek fel villámhárítót, mert nem kötelező, most viszont egyre többen kérnek, mert az utóbbi időben több ház is kigyulladt a villámcsapás miatt.
Nyitható tetejű autóknál mihamarabb be kell csukni a tetőt, ami még akkor is védelmet biztosít a villámlás ellen, ha nem fémből, hanem szövetből készült. Labortesztek bizonyítják, hogy a szövettetőben lévő fém merevítések, a szélvédőkeret és a bukókeret megfelelő védelmet biztosítanak villámcsapás ellen. Hasonlóképpen a fémvázas, műanyag borítású lakókocsikban sem kell aggódnunk a villámlások miatt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.