A közösségi oldal működésével és működtetésének jobbá tételével kapcsolatban fogalmazta újévi ígéretét Mark Zuckerberg, és most – röviddel az elhatározás közzététele után – kész tervvel jelentkezett. A Facebooknál szinte alapjaiban építik újjá a hírfolyamot. A változás mögötti jó szándék azonban nem kis kellemetlenséget okozhat majd a különféle oldalak üzemeltetőinek.
Számos ígéretet tett már a Facebook első embere újév közeledtével. Volt, hogy hatalmas távok teljesítésére vállalkozott, aztán csaknem könyvmollyá vált, idei évre vonatkozó terve azonban a korábbiaknál is jóval grandiózusabb: jobbá akarja tenni a Facebookot, hogy az oldalon eltöltött idő valóban élmény legyen. Ennek első és legfontosabb része az utóbbi időben nem egy változtatáson átesett hírfolyam új, ezúttal merőben más alapokra való helyezése.
A csütörtöki bejelentés részleteiről – szokásához híven – saját profilján is beszámolt a Facebook első embere, olyan kijelentések mellett, mint hogy az "aktív tartalomra" kívánják helyezni a hangsúlyt, csökkentve ezzel a lájvadász, valamint azon posztok sokaságát, amelyeken a felhasználók jó eséllyel most is csak átgörgetnének. A kulcsszó, tette hozzá Zuckerberg, az interakció, vagyis azon bejegyzések, melyek lényegesen több figyelmet kapnak, ám a mostani algoritmus miatt egyszerűen rövid idő után elvésznek a hírfolyamon megjelenő és nem túl érdekes rengetegben.
Zuckerberg szerint az oldal ismét olyan lesz, mint a Facebook aranykorában: nagyobb teret kapnak majd a felhasználó családtagjaihoz kapcsolódó posztok, fotók, és persze (az élő) videók is. A változás elsődlegesen az aktivitás szempontjából jól pörgő bejegyzéseket hivatott még közelebb hozni. A cél egyértelműen a felhasználókra nézve releváns tartalom kiemelése, ezzel is afelé az elgondolás felé közeledve, hogy az oldalra lépve ne csupán végigszaladjon (görgessen) az ember, hanem akár több felhasználó figyelmét vonzó párbeszédekbe, vitákba bonyolódjon ismerőseivel, vagy épp másokkal.
Zuckerberg leszögezte, hogy az új hírfolyamon lényegesen kevesebb bejegyzés jelenik majd meg a különféle vállalati és márkaoldalaktól, amelyek így elérés tekintetében bizonyára érezhetően gyengébb eredményekkel kalkulálhatnak. És épp ez a probléma, amely nem mellesleg a Facebook üzleti érdekeire is (rossz) hatással lehet.
A pontos számok egyelőre nem ismertek, de a Kaleida számításai szerint érezhető, legalább 50 százalékos visszaesés valószínűsíthető, amely a közösségi oldalon működő híroldalak bejegyzéseit szintúgy érinti. Előzetes kalkulációk lévén persze most még aligha lehetne tényszerű eredményeket közölni, így kezeljük mindent kellő fenntartással.
Ha értesülni szeretne róla, mikor aktiválják a változtatásokat, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.