Tech hvg.hu 2017. december. 19. 11:03

A Boeing kitalált valamit a repülés legfélelmetesebb részének megoldására

Habár a turbulencia közel sem annyira veszélyes, mint amennyire azt az utasok érzik, valóban kellemetlen, és néha azért gondot is okozhat. A Boeing mérnökeinek van egy megoldási javaslata a problémára.

A modern repülőgépek még a legerősebb turbulenciát is kibírják, a bennük utazókra viszont valamivel veszélyesebb tud lenni egy rázós menet. Főleg akkor, ha hirtelen lép fel, hiszen az utasok egy része – a légitársaságok minden járat indulásakor elhangzó figyelmeztetése ellenére – menet közben nem szereti bekapcsolva tartani a biztonsági övét. És persze olyanok is vannak, akik éppen útban vannak a mosdóba/mosdóból az adott pillanatban.

A Boeing szerint egy hosszú hatótávolságú lézerradar lesz a megoldás a helyzetre. A lézeralapú távérzékelő (lidar) a vállalat szerint már 17,5 kilométerről érzékelné a turbulenciát, ami utazósebességgel számolva azt jelenti, hogy több mint 60 másodperccel azelőtt, hogy a gép belekerülne a légörvénybe. Ez ugyan nem elég ahhoz, hogy kikerüljék a turbulenciát, de a projektet vezető Stefan Bieniawski a Wirednek azt mondta, ahhoz viszont már elég egy perc, hogy a személyzet időben biztosíthassa a kabint. Azaz időben jelezhessék az utasoknak, hogy kapcsolják vissza az övet, igyák meg a kezükbe lévő italokat, tegyék el a nagyobb tárgyakat (pl. laptop), és a személyzet maga is kihúzhassa a sorok közül a büfékocsit.

A Boeing és a japán űrhivatal (JAXA) már 2010 óta dolgoznak a technológián. A gép orrára szerelt rendszer egy lézersugarat bocsát ki előre, egy optikai szenzor pedig érzékeli a fény visszaverődését az útban lévő porszemcsékről. Egy szoftver ezután feldolgozza az adatokat, kiszámolja a különböző távolságban lévő részecskék gép sebességéhez viszonyított sebességét. Az elemzés során észleli, ha hirtelen változás lép fel, így tudja időben jelezni a turbulenciát, hanggal és vizuális jelzésekkel is a pilótáknak.

A jelenlegi turbulenciaérzékelési módszerek ehhez képest igen ósdinak tűnnek, az adatok ugyanis általános időjárásjelző rendszerekből és a korábban arra repülő gépektől futnak be a pilótákhoz. A legerősebb légörvények elkerüléséhez ugyan legtöbbször ez is elég, de a Boeing új rendszere érezhető változást hozhat a repülésbiztonságba. A technológiát 2018 elején tesztelik majd a levegőben, egy Boeing 777-esen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Bábel Vilmos 2025. január. 06. 13:28

1945 után először ismét szélsőjobboldali vezetője lehet Ausztriának, Herbert Kickl a kormányalakításról tárgyalhat

Az osztrák Szabadságpárt vezetője kapott felkérést a kormányalakításra a köztársasági elnöktől, miután összeomlottak a koalíciós tárgyalások a jobbközép és a szociáldemokraták között Ausztriában. A jobbközép lecserélte a vezetőjét, az új hajlandó kormányalakításról tárgyalni a választáson győztes szélsőjobboldali párttal, az FPÖ-vel. A szélsőjobbnak az ölébe hullhat a hatalom, mert a politikai elit nem tudott túllépni a saját árnyékán. Váratlan külpolitikai győzelem ez Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak. Németországnak vészjelzés az osztrák belpolitikai fordulat.