Evan Spiegel, a Snapchat vezére több ponton kritizálta a Facebook algoritmusait és hozzáállását – nem alaptalanul. A problémáknak mi, felhasználók isszuk meg a levét.
A közösségi oldalak terén a Facebook első helye megkérdőjelezhetetlen, főleg azok után, hogy egyetlen komolyan vehető riválisát megállította – nevezzük nevén: koppintással. A Snapchatről van szó, amelynek alapítója és vezérigazgatója, Evan Spiegel az Axioson megjelent írásában rendesen kiosztotta Zuckerbergék hozzáállását és algoritmusát – és a kritikák egyáltalán nem alaptalanok.
A cégvezető – aki 2014-ben a Facebook 3 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatára mondott nemet – kitért Zuckerbergék álhírek elleni harcára, amelyről már korábban kiderült, hogy teljesen hasztalan, de Spiegel más szemszögből közelítette meg a problémát. Szerinte a Facebook másról sem szól, csak legyen több lájk, több barát és több bejegyzés, így
az oldalt ellepték a kamu hírek, mert túlságosan a megosztásra helyezi a hangsúlyt, és nem arra, hogy a megosztott információk hitelesek legyenek.
Spiegel nem a levegőbe beszél, hiszen tudja, mi a megoldás: a Snapchat stratégiája, amely a Discover felületre épül. Az alkalmazás egyik fontos része, hogy itt csak a legnagyobb és legmegbízhatóbb tartalomgyártók és híroldalak tudnak publikálni, így el is kerülik az álhírek terjedésének lehetőségét – amit a Facebookon többek között az orosz propaganda is kihasznál.
Sokan egyébként alapvetően nem lennének vevők ilyen kamu oldalak anyagaira, maguktól nem is keresnék őket, de a megosztások miatt mégis találkoznak vele. Sőt, ezt erősíti a Facebook algoritmusa is, amely válogatás nélkül ajánl ilyen álhíreket, ha már sok ismerősünket érdekli. Spiegel szerint ennek a hibának a képlete is nagyon egyszerű:
a Facebook algoritmusa az ismerőseink ízlését veszi alapul, ahelyett, hogy kizárólag a felhasználó érdeklődési körére koncentrálna.
A Discover ezt is megoldja, hiszen a már eleve minőségi kontroll alatt álló tartalmakból saját ízlés és érdeklődés szerint lehet kérni a híreket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.