Nagyjából 3000 olyan hirdetést adtak fel az oroszok a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány ideje alatt, amivel kényes kérdsekben akartak feszültséget kelteni a társadalomban. Ijesztő a precizitás, amivel dolgoztak. Hillary Clinton a sátán, éljen a fegyverviselési jog.
A tavalyi amerikai elnökválasztás óta él a gyanú, hogy az oroszok megpróbálták befolyásolni a választás végkimenetelét. Ehhez elsősorban a közösségi oldalakat használták, ami kapcsán a Facebook szeptember elején elismerte, 25 millió forintnak megfelelő összeget vettek politikai hirdetéseket az oroszok az elnökválasztási kampány ideje alatt. A napokban hivatalosan is meghallgatták a Facebook képviselőjét, ahol kiderült, melyek azok a hirdetések, amiért az oroszok fizettek. Most már egyértelmű: az oroszok keményen belenyúltak a kampányba, 126 millió amerikait értek el és befolyásolhattak a propagandájukkal – csak a Facebookon.
Az amerikai kongresszus előtt nagyjából 3000 ilyen hirdetés van, amelyekből néhányat most a nagyközönség elé tártak – számolt be róla a The Verge. Mindről látszik, olyan érzékeny kérdésekhez kapcsolódnak, amely alkalmas a társadalmi ellentétek kiélezésére.
Ilyen például a "Defend the 2nd" nevű Facebook-oldal reklámozása, amely a második amerikai alkotmánymódosítást hivatott "megvédeni". Ez mondja ki a fegyverviseléshez való jogot.
De hirdették például a Fekete Párducok nevű egykori szervezet "támogatására" létrejött Facebook-oldalt is, ami szintén ellenérzéseket válthat ki az amerikai társadalomban. A feketék jogaiért harcoló szervezet ugyanis sokszor az erőszaktól sem riadt meg.
Adtak fel hirdetést a határok védelmével kapcsolatban is. Sok kommentárt valószínűleg nem kell fűzni hozzá:
Ahogy a Stop A.I., (vagyis Stop All Invaders – állítsuk meg a megszállókat) nevű Facebook-oldal hirdetése is elég egyértelmű célzattal jött létre.
Külön pikáns, hogy a melegek jogait finoman szólva is korlátozó oroszok magukat meleg közösségnek álcázva adtak fel egy Bernie Sanderst gúnyoló hirdetést.
A Donald Trump America nevű Facebook-oldalon olyan petíciót hirdettek, amellyel azt akarták elérni, hogy Hillary Clintont zárják ki az elnöki székért folytatott versenyből.
És olyan is volt, hogy Hillary Clintont egyenesen a sátánnal azonosították. Honnan is olyan ismerős ez?
This graphic of Jesus and Hillary Clinton is an actual post shared by the Russian page “Army of Jesus,” released during #TechHearings. pic.twitter.com/XKFLGnoXu4
— Mark Warner (@MarkWarner) November 1, 2017
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.