Nagy port kavart az elmúlt napokban a Facebook kísérlete, amely jelentős forgalomcsökkenést hozott minden érintett oldalnak. A közösségi oldal üzemeltetői ugyan gyorsan visszakoztak, de egy 2014-es jóslat szerint már csak idő kérdése a facebookos ingyenes elérés vészkorszaka.
Hat országra kiterjedő kísérletében a Facebook eltávolította a mindenki által jól megszokott, a Facebook megnyitásakor alapból elénk kerülő üzenőfalról/hírfolyamból a Facebook-oldalak bejegyzéseit, és csak az ismerős magánszemélyek posztjait mutatta ott. Az oldalak bejegyzései pedig átkerültek a nemrég bevezetett, nem túl sokak által használt második üzenőfalra (amelyet egyébként önnél is bekapcsoltak már).
Az eredmény Szlovákiából érkezett: a kísérletben akaratán kívül részt vevő országban radikálisan visszaesett a Facebook-oldalak elérése, a mutató legtöbbeknél 60-80 százalékkal csökkent.
A Facebook gyorsan visszakozott, nem csak nem terjesztik ki más országokra az újítást, a kísérletben részt vevő hat államban is befejezték annak tesztelését.
Mindez azonban csak a kezdet volt, legalábbis a reklámipar egyik legnagyobb (vagy inkább: a legnagyobb) szakértői szereplőjének jóslata szerint. A Mashable kereste elő az Ogilvy egy 2014-es tanulmányát, melyben azt jósolják, hogy egy napon kétségtelenül elérkezünk majd ahhoz, hogy a cégek egyáltalán nem használhatják majd tovább ingyenesen a Facebookot, azaz a Facebook-oldalak által kitett bejegyzéseknek nulla lesz az ingyenes elérése. Az Ogilvynél ezt úgy nevezték el: Facebook Zero.
Az ügynökség szakembereinek érvelése szerint egyszerű a magyarázat. A Facebook egyszer csak kifogy a reklámhelyekből, eljön az az idő, hogy már nem tudnak az oldalon belül hova hirdetéseket elhelyezni a felhasználói élmény komolyabb (további) tönkretétele nélkül. Így aztán úgy növelheti majd bevételeit, hogy a Facebook-oldalak üzemeltetőitől kér pénzt, ha azok szeretnék, hogy – a most a követők által alaphelyzetben is látott – bejegyzéseik eljussanak azokhoz, akik egyébként az oldal lájkolásával kifejezték, hogy szeretnék látni a posztokat. Ami azért egy kicsit furcsán hangzik, hiszen ez kiszúrás a felhasználókkal is, így nem nagyon lesz értelme rányomniuk egyes oldalak lájkolására.
De lehet, hogy mindez tényleg elkerülhetetlen. A (hirdetési) bevétel nagy úr. Főleg egy tőzsdén lévő vállalatnál, mint amilyen a Facebook: a pénzfelhalmozásra vágyó részvényesei egyszerűen kikényszerítik.
Ha máskor is tudni szeretne a Facebook újításairól, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.