A terrorkockázat és a szórványos balesetek ellenére a szuperexpresszek nagyon biztonságosak, és immár nemcsak a légi járatokkal, hanem egymással is vetélkednek az utasokért.
Körbeérték a szupergyors vonatok a Földet. Legalábbis az óránként 200 kilométeresnél gyorsabb közlekedésre alkalmas szakaszok összesített hossza az idén már meghaladta az Egyenlítőét – derül ki a Nemzetközi Vasútszövetség (UIC) legfrissebb, szeptemberi adataiból. Az Egyenlítő emlegetése azonban azért is megtévesztő, mert a vonalak eloszlása igencsak egyenetlen. 99 százalékuk Ázsia és Európa alig két tucat országában található, az Egyesült Államokban csupán pár száz kilométeres szakasz árválkodik, Afrikában most építik az első pályát (Marokkóban), Ausztrália pedig csak álmodik ilyesmiről.
A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az összes nagy sebességű vonal kétharmada Kínában van, ahol e tekintetben is szédítő fejlődés zajlott le az elmúlt évtizedben. A leggyorsabb, menetrend szerinti járattal épp a múlt héten vették vissza az elsőséget, miután feloldották a 2011-es vencsoui katasztrófa nyomán bevezetett sebességkorlátozást, így Peking és Sanghaj között ismét 350-es tempóval roboghatnak a szerelvények.
Hogy mi a helyzet Európában, hozzánk közelebb, arról a HVG e heti számának Tech + tudomány rovatában olvashat.