Tech MTI 2017. szeptember. 18. 14:01

Tüdőrákot diagnosztizáltak nála, de azért megcsinálta a világ legnagyobb rádióteleszkópját

Meghalt Nan Zsen-tung asztronómus, akit a világ legnagyobb, tavaly átadott egytányéros rádiótávcsövének "atyjaként" tiszteltek.

A világ legnagyobb egytányéros rádiótávcsöve, az 500 méter átmérőjű Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope (FAST), amely távoli csillagok, galaxisok és esetleges földönkívüli civilizációk jeleit kutatja, 2016 szeptemberében kezdte meg működését. Nan Zsen-tung 1994-től irányította vezető tudósként a projektet, és a munkában részt vevők magjához tartozó szakemberek többsége az ő tanítványa volt.

Zsen-tung betegségét még a FAST hivatalos átadása előtt diagnosztizálták, de ő állapota ellenére folytatta munkát. Kollégái szerint a tudós szelleme kedvenc mondását tükrözte: "ne elégedj meg az átlagossággal". A Kínai Tudományos Akadémia Nemzeti Csillagászati Megfigyelőközpontjának közleménye szerint Zsen-tung 72 évesen tüdőrák következtében halt meg péntek éjszaka.

Google

A 30 futballpálya-méretű, 4450 panelből összeszerelt teleszkóp a délnyugat-kínai Kujcsou tartományban, egy Pingtang megyei karsztvölgyben épült fel 1,2 milliárd jüanból (51,2 milliárd forintból). A beruházás 2011-ben kezdődött, 17 évvel azután, hogy kínai csillagászok a létrehozását javasolták. Az építésről itt talál néhány képet – impozáns darab.

Méreteit és teljesítményét tekintve a FAST felülmúlja az addigi legnagyobb, 305 méter átmérőjű parabolatükörrel rendelkező Puerto Ricó-i Arecibo Obszervatórium rádiótávcsövét.

A FAST egyik feladata, hogy befogja a földönkívüliektől származó esetleges rádiójeleket.

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.