Amatőr szoftverhibák, a különböző informatikai rendszerek összehangolásának hiánya, illetve egy teljes szoftver hiánya állhat a felújított orosz metrók budapesti kálváriája mögött. Úgy tűnik, hogy sokat akartunk kevés pénzből, annak pedig általában káosz a vége.
A Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének vezetője szerint jó a felújított orosz metrószerelvények konstrukciója, de rossz a rendszerek összehangolása, és szoftveres hibák is hátráltatják a közlekedést. Gulyás Attila elmondta, például a sokszor problémás ajtónyitásért is egy szoftver felel, amely a vonatbefolyásoló rendszerrel is kapcsolatban van. A ma reggeli esetben például – amikor lehalt az egész vonal – a rendszer rossz adatokat kapott arról, hogy a metró pontosan hol helyezkedik el, ezért nem engedélyezte az ajtónyitást.
A probléma hátterében az áll, hogy a régi szerelvényekről átrakták ugyan a vonatbefolyásoló rendszert az újakra, de az új szerelvények sokkal erősebbek, ezért új programot kellett volna vásárolni. Ehelyett azonban az orosz gyártó lecsökkentette a felújított szerelvények teljesítményét, így most kisebb teljesítményre képesek, mint a régiek. Tehát felújítás címén amatőr barkácsmegoldást sikerült összehozni, ami természetesen nem jól működik.
Gulyás Attila szerint a legtöbb probléma az új, komoly szoftver hiányából fakad, és ezért mára már a régi szerelvényeknek jobb a rendelkezésre állása, mint a felújítottaknak.
A BKV a péntek reggeli újabb leállás után jelezte, hogy 800 millió forintos kötbért követel az orosz gyártótól a sorozatos ajtóhibák miatt és felfüggeszti a még itt levő szerelvények kiküldését. Végül azt is belengette, hogy akár szerződést is bontanának, ha nem javul a helyzet. A Nemzeti Közlekedési Hatóság azóta ki is vonta az érintett orosz metrókat a forgalomból.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.