Tech MTI 2016. december. 04. 09:34

25 éve ért véget a repülés történetének egyik fontos fejezete

Negyedszázada állt le a Pan American World Airways (ismert nevén: Pan Am) légitársaság. A sugármeghajtású gépek polgári felhasználásával lett világhírű, ők reptették meg először a Boeing 707-esét, majd a 747-est is, de a Lockerbie tragédiát nem voltak képesek kiheverni.

Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. december 4-én állt le végleg a világ egyik legendás légitársasága, a Pan American World Airways (Pan Am). A cég sorsát az olajválság és a Lockerbie-katasztrófa pecsételte meg. A légitársaságot 1927-ben alapították Miamiban, kezdetben légiposta szolgáltatással és személyszállítással foglalkozott Miami és Kuba között. A folyamatos fejlesztéseknek és a bővülő forgalomnak köszönhetően a Pan Am a '60-as évek végére, '70-es évek elejére a világ egyik vezető légitársaságává nőtte ki magát úgy, hogy az Egyesült Államokban nem voltak belföldi, úgynevezett ráhordó járatai.

A Pan Am a jet-korszak kezdetén, vagyis a sugármeghajtású gépek megjelenésével lett világhírű: indító légitársasága volt 1958-ban a Boeing első jet-gépének, a 707-esnek, valamint 1970-ben a mai napig népszerű 747-esnek. Emellett a Pan Am folyamatosan fejlesztett is: 1964-ben a világon elsőként vezették be a számítógépes foglalási rendszert.

A csúcson, a '70-es évek elején 150 géppel a világ 86 városába repültek minden lakott kontinensen. Anyagilag is jövedelmező volt az üzlet: egymilliárd dolláros készpénztartalékot tudtak felhalmozni. A fejlődést az 1973-as olajválság törte meg. Az olaj rendkívüli mértékben drágult, amely nem csak az üzemelés költségeit emelte meg, de az utazási kedvet is csökkentette. A Pan Am viszont előzőleg dollármilliárdokért vett széles törzsű repülőgépeket, mert azzal számolt, hogy a kereslet folyamatosan bővülni fog. A céget átszervezték és 25 százalékkal csökkentették a járatszámot.

Ezt követően a társaság folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, egymilliárd dolláros adósságot halmozott fel. Felvásárolta a National Airways-t, hogy belföldi hálózatot tudjon üzemeltetni, ez azonban tovább növelte a veszteséget. Rendkívül rossz anyagi helyzete ellenére a cég belefogott a gépek utasterének felújításába, hogy több utast szerezzen. 1988. december 21-én azonban egy terrorista bombát robbantott a 103-as, London és New York között járatot teljesítő Boeing 747-es rakodóterében. A Jumbo Jet még a levegőben több darabra törött, a roncsok nagyobb része a skót Lockerbie városára hullott. A tragédiában 270-en haltak meg, az áldozatok között négy magyar volt.

Az utasok elvesztették bizalmukat a légitársasággal szemben, amely még megpróbálkozott a Northwest Airlines felvásárlásával, de nem járt sikerrel. Az 1991-es Öböl-háború miatt az egekbe szöktek az olajárak, amely végleges csapásnak bizonyult. A Pan Am csődvédelembe vonult, konkurense, a Delta felvásárolta a még jövedelmező részeket. Bár a Pan Am belefogott a második nagy átalakításba, azt már nem tudta befejezni, 1991. december 4-én a Bridgetown és Miami közti járat landolásával végleg beszüntette tevékenységét.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.