Tovább javult a repülésbiztonság: bár több légi baleset is nagy visszhangot kapott, az összes baleset számát tekintve az idei minden eddiginél biztonságosabb év volt a repülésben. A halálos áldozatok száma viszont idén lehet a legmagasabb az utóbbi évtizedben – főleg ha nem csak a technikai problémák miatt bekövetkező baleseteket, hanem a maláj gép lelövését is számoljuk.
Folytatódott a légi közlekedést régóta meghatározó trend, azaz csökkent a balesetek száma. Az Aviation Safety Network Reuters által idézett adataiból kiderült, hogy idén alig 20 komoly baleset történt. A független adatbázist üzemeltető szervezet közlése szerint a modern repülés történetében idén történt a legkevesebb végzetes baleset az utasszállító gépekkel: ha beleszámítjuk az AirAsia hétvégén eltűnt QZ8501-es járatát, akkor is mindössze nyolc olyan eset történt idén, amelyikben meghalt valaki.
Más a helyzet, ha a balesetek helyett a velük járó halálos áldozatok számát nézzük. Az adatok szerint karácsony előttig 762 ember halt meg – legtöbbjük a ismert maláj gépes esetekben –, ehhez adódhat még 162 fő. Az Aviation Safety Network összesítése szerint, ha a QZ8501-es járaton utazó minden ember meghalt (márpedig ez egyre biztosabbnak tűnik), akkor 2005 óta az idei volt a legrosszabb év.
Az utóbbi jellemzőt erősíti az is, hogy a fenti adatokban nincs benne a Malaysia Airlines MH17-es járata, az ezen utazók ugyanis nem baleset, hanem támadás áldozatai lettek. Emlékezetes: a gépet Ukrajna fölött lőtték le.
Korábbi kutatásokból kiderült: az emberek 40 százaléka fél a repüléstől, miközben az utazásnak ez az egyik legbiztonságosabb formája.