Tech hvg.hu 2014. július. 09. 09:01

Ki dönti el, hogy ki parancsolhat a repülőknek?

Bár a kapitány a repülőn ül, alaphelyzetben mégsem ő dönt arról, hogy mikor merre menjen a gép, hanem a légiforgalmi irányítók. Na de arról ki dönt, hogy ki lehessen irányító?

KIs híján összeütközött vasárnap reggel a barcelonai El Prat reptéren az Utair Moszkvából érkező, éppen landoló Boeing 767-300-asa, és a pályán keresztbe elhaladó Argentinas Airbus gépe.

A repülésbiztonsági fórumokon hatalmas vita zajlik arról, hogy a videón egyértelműen veszélyesnek látszó helyzet ott, a helyszínen mennyire volt veszélyes. Az ügyben egyelőre az sem teljesen tiszta, hogy az Argentinas gépe kapott-e engedélyt a torony légiforgalmi irányítóitól a keresztezésre. Az irányító szolgálat mindenesetre azt állítja: az elkülönítés megfelelő volt. (Ebből az állításból viszont inkább az következik, hogy az eset az irányítók teljes kontrollja mellett történt, nem az argentin gép indult meg engedély nélkül.)

Előrebocsátván, hogy a magyar szakemberek kezei között sosem történt ilyen, a spanyolországi ügy apropóján arra voltunk kíváncsiak, kik és hogyan választják ki a repülők légi és reptéri mozgását is szabályzó irányítókat.

Eközben Magyarországon

A magyarországi légiforgalmiirányító-képzés kifejezetten népszerű: ahogy korábbi cikkünkben is írtuk, a HungaroControlnál évről évre sokszoros túljelentkezést mérnek.

Ha valaki légiforgalmi irányító szeretne lenni, akkor egy orvosi alkalmassági vizsgálaton mindenképpen meg kell megfelelnie. Az orvosi alkalmassági vizsgálatot a Repülési, Hajózási és Tengerészeti Egészségügyi Központ repülőorvosai végzik, az alkalmasság szigorú feltételeit törvény szabályozza. A vizsgálat eredményét, leleteit az egészségügyi központ munkatársai továbbítják a Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékeséhez, a hatósági főorvoshoz, ő dönthet arról, hogy a jelölt orvosilag, egészségileg alkalmas, vagy sem. Sonnewend László, a HungaroControl HR- és bér-osztályvezetője a hvg.hu-nak azt is elárulta: az Egészségügyi Központ repülő-szakorvos vezetője egyébként maga is repül.

Fülöp Máté

Az orvosi alkalmassági vizsgálat mellett a jelentkezőknek pszichológiai munkaalkalmassági vizsgálaton is részt kell vennie. A pszichológus a munkája során papíralapú és számítógépes tesztekkel méri a jelöltek alkalmasságát. A vizsgálat körülbelül 3-4 órás, amiből az is kitalálható, hogy viszonylag sokféle kompetenciát mérnek alatta. Ezek jelentős része a légiforgalmi irányító munka ellátásához elengedhetetlenül szükséges – mondta Sonnewend László, kiemelve, hogy a legfontosabb ilyen kompetenciák közt található például az átfogó, logikus gondolkodásmód, a gyors és hatékony döntéshozatal, a koncentrációs készség, a rövid távú memória mérete, a kommunikációs készség, és a munkához való általános viszony is.

Sokan, sok szempontból vizsgálják a jelöltet

Az Assessment Center (AC) során, ahová már csak a legjobb jelöltek jöhetnek, a bíráló bizottság tagjai együtt értékelik a jelöltek szociális kompetenciáit – mint például az együttműködést, a csapatmunkában való részvételt vagy például a stressztűrést – az egyéni és csoportosan elvégzendő feladatok során. Az AC-t követően a HR munkatársai az irányítókkal és a bíráló bizottság további tagjaival együttműködve hozzák meg a végső döntést arról, hogy kik azok a jelentkezők, akik megkezdhetik a légiforgalmi irányító képzést és a végzést követően légiforgalmi irányítóként dolgozhatnak a HungaroControlnál.

Fülöp Máté

Sonnewend László a hvg.hu-nak elmondta: a bíráló bizottság tagjai között vannak körzeti, közelkörzeti, és tornyos légiforgalmi irányítók, szenior szakemberek, akik maguk is légiforgalmi irányító voltak, és jelenleg az új generáció oktatását segítik. Továbbá az irányítók főosztályvezetője, egy – a tréningek és a kiválasztások világában több 10 éves tapasztalattal rendelkező – oktatási szakreferens, továbbá HR szakemberek is.

Egyetlen ponton bukhat az egész – szerencsére

“Az irányítók véleménye mindig nagyon fontos, egyrészt, mert ők azok, akik majd oktatni fogják a sikeres pályázókat, és ők azok, akik két év elteltével együtt fognak velük dolgozni. Másrészt pedig ők is jártak hasonló cipőben, ezért tisztában vannak azzal, hogy kiből lehet jó irányító” – hangsúlyozta Sonnewend László.

Vannak olyan tulajdonságok, kompetenciák, mint például a monotónia- vagy a stressztűrés, melyek hiánya alkalmatlanná tesz egy jelöltet, még akkor is, ha a többi képessége alapján megfelelne. Ezt a döntés során muszáj figyelembe venni és kivételt még akkor sem lehet tenni, ha a jelölt összes többi tulajdonsága alapján megfelelő lenne a pozíció betöltésére. Sonnewend László szerint bár ez esetleg kegyetlennek is tűnhet, “de lássuk be ez egy stresszes munka, emberek életéről kell minden egyes pillanatban dönteni, és ilyen fokú izgalmat nem mindenki képes elviselni”.

A léginavigáció alapjaival ebben a cikkünkben ismerkedhet meg, a magyar légiforgalmi irányítók munkájáról itt olvashat bővebben, egy másik írásunkból pedig az is kiderül, mi történik, ha baj van. Ha az irányítók munkáját segítő, részben hazai szoftverre kíváncsi, ide kattintson.

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.