Facebook-sztárrá váló futballisták, speciális vb-alkalmazások és funkciók, érdekesebbnél-érdekesebb sportolói tweetek, több millió szurkolói állapotfrissítés, megosztott mémek, képek, videók és kommentek – így néz ki a világbajnokság a közösségi médiában. Mindez azonban – hangozzék bármilyen furcsán is – akár veszélyekkel is járhat a játékosokra nézve.
Egyes becslések szerint a brazíliai labdarúgó-világbajnokságot egy hónap alatt nagyjából 3,6 milliárd ember követi a tévében. Az idei vébé meccseit jóval többen nézik, mint a 2010-est, így a dél-afrikai torna döntőjében mért 210 milliós nézőszám várhatóan jócskán megdőlhet. A FIFA közleménye szerint már a Brazília-Horvátország nyitómérkőzést 43 millióan látták, és olyan országokban is népszerű a vébé, ahol eddig nem ültek túl nagy tömegek tévé elé miatta. Ebből szinte egyenesen következik az is, hogy a közösségi média soha nem látott erővel kattant rá a világbajnokságra.
Eközben az interneten
Az Adobe egyik tanulmánya szerint idén csak a torna kezdetéig összesen 19 milliószor emlegettük a világbajnokságot a Facebookon, a Google+-on, a Twitteren, az Instagramon és a YouTube-on – azóta pedig minden valószínűség szerint óriási ütemben nő ez az érték. Persze a szám tartalmazza a Brazíliában és világszerte hónapok óta tartó vébéellenes megnyilatkozásokat, valamint a reklámok által indukált posztokat is, de még így is tetemes szurkolói aktivitás mérhető.
Nem csoda tehát, hogy van olyan szövetségi kapitány, jelesül Fabio Capello, az oroszok szakvezetője, aki annyira nem nézte jó szemmel játékosai facebookos és twitteres aktivitását, hogy be is tiltott mindenféle tevékenységet a közösségi médiában. Nincs több félmeztelen szelfi, rajongói hozzászólások és vége a webes életformának is, amíg csapata érdekelt a viadalon. Eddig tartott a zárlat, az oroszok így sem tudtak nyerni egy meccset sem.
Az AFP-nek nyilatkozó olasz mester szerint csupán a kellemetlenségeket szerették volna megelőzni azzal, hogy arra utasította játékosait, ne használják a közösségi médiát. Capello megfontolatlan és nem megfelelő stílusban fogalmazott tweetekről beszélt, de nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy Oroszország megítélése nemzetközi szinten nem a legjobb mostanság, a játékosok mentális egyensúlyára pedig akár már néhány negatív megjegyzés is hatással lehet.
Egy másik edző, az olasz Cesare Prandelli – bár hivatalosan nem tiltotta le játékosait – csupán arra kérte őket, hogy legyenek óvatosak, mit írnak. Gondoljunk bele: milyen érzéseket válthat ki a szurkolókból egy-egy gyengébb teljesítmény után, ha vigyorgó vagy a medence partján hűsölő, esetleg csinos szurkolólányokkal andalgó futballistákat látnak. Kapitány legyen a talpán, aki legalább egy kicsit ne tartana attól, hogy játékosai csapatinformációkat hinthetnek el a neten.
De idekívánkozik a dán óriáscsecsemő, Nicklas Bendtner 2012-es Európa-bajnokságon történt balhéja: aki a Portugália elleni győzelem után szerencsehozó alsónadrágot – és ami nagyobb baj, hogy márkamegjelölést – villantott, a FIFA pedig 80 ezer fontos (ma kb. 30 millió forint) büntetést és egymeccses eltiltást rótt ki a játékosra. Hasonló eset, vagy eltiltással járó sportszerűtlen magatartás akár a közösségi médiában is előfordulhat, pláne a felfokozott hangulatban. Ezt pedig nem szívesen kockáztatja egy szövetségi edző sem.
A közösségi média tiltásának van politikai iránya is, ezzel leginkább Irán próbálkozik. Az AFP a hivatalos iráni hírügynökségre (IRNA) hivatkozva a napokban hozott egy hírt, miszerint két fiatal férfit azért tartóztattak le az országban, mert nemzeti válogatottjukat támogató videót tettek közzé a YouTube-on. Az iráni rendőrparancsnok szerint a videó vulgáris tartalommal bír, ezért vették őrizetbe a két 23 éves színészt.
Iránban egyébként 2009 óta tiltott a Facebook és a Twitter, de van három futballista, akit ez kevéssé érdekel. A hazájában játszó Hossein Mahini már a tiltás előtt fent volt a Twitteren, bár nem igazán használta. Egészen a világbajnokságig, amikor Sardar Azmouval és Mohammed Rezával egyetemben tweetelni kezdett, mondván: az embereknek joguk van tudni, hogy mit csinálnak Brazíliában. Az már csak hab a tortán, hogy több állami vezető, köztük Javad Zarif külügyminiszter is aktív a Twitteren.
A szurkolóknak mindent lehet
Természetesen a közösségi médiában számos oldal segít a szurkolóknak abban, hogy valós időben követhessék az eseményeket. Ráadásul, a torna az egyeneskieséses szakaszban van, tehát a nagy izgalmak még csak ezután jönnek, nem késő lájkolni, követni, csatlakozni és letölteni sem.
A Trending World Cup a Facebook saját oldala, ahol felhasználók focivébével kapcsolatos tartalmait és a népszerű témákat gyűjtik össze egy helyen: eredmények, képek, videók és érdekes posztok. Sőt, a Facebook térképet is készített, amelyen a legnépszerűbb játékosok rajongói láthatók. Megtudhatjuk, hogy egy-egy országban átlag feletti vagy alatti az adott futballista népszerűsége. Személyisége miatt a futballvilágot igencsak megosztó Cristiano Ronaldo, akinek közel 88 millió Facebook-rajongója van, átlag alatti népszerűségnek örvend Európában – Spanyolországot is beleértve –, és inkább Kanadában, az Egyesült Államokban, Pápua Új-Guineában, Indiában, Dél-Koreában, Oroszországban és Ausztráliában kedvelik. Lionel Messinél is hasonló a helyzet, kivéve, hogy a közel 60 milliós rajongótáborral büszkélkedő szupersztárt Dél-Amerikában és Spanyolországban többen kedvelik az átlagnál. A térképet városokra lebontva is nézhetjük: például Budapesten Iker Casillasé a legjobb átlag, míg Ronaldóé a leggyengébb.
Érdekes kezdeményezés még a Facebook Ref, az oldal – illetve a mögötte álló bíró – a Facebook hivatalos vébéhozzászólásaiért felelős. A közszereplőnek feltüntetett profilt már félmilliónál is többen kedvelik.
A Twitteren a @FIFAWorldCup 2,35 millió követővel 3700-nál is több állapotfrissítést számlál. Ez egyébként a FiFA hivatalos vébéoldalának csatornája, így hiteles információkat közöl „percrekész” módon, tehát mind a 64 mérkőzés összes fontos eseményéről hírt kapunk. De ha valaki szeretne elmerülni a világbajnokság bugyraiban, akkor elég csak a #worldcup2014 hasteget használni, és gyakorlatilag mindent megkap.
Mit csinálnak a sztárok a Twitteren?
A világbajnokságon eddig 4 gólnál járó Neymar mindenkit ölelt a Twitteren keresztül, miután csapatával a legjobb 16 közé jutott. De támogatást is gyűjt annak érdekében, hogy a rászorulók rendszeresen tiszta vízhez jussanak. Ki ne emlékezne az olaszok csatárcsődöre, Mario Balotelli tweetjére, hogy csókot lopott volna II. Erzsébet brit királynőtől, ha megverik Costa Ricát. Nem vérték, Anglia pedig kiesett, így Super Mario más csókjával kell, hogy beérje. Gyaníthatóan jó néhány jelentkező lesz rá a nyáron.
If we beat Costa Rica i want a kiss,obviously on the cheek, from the UK Queen.������������������.
— Mario Balotelli (@FinallyMario) June 19, 2014
A vébé egyik esélyesének számító német válogatott játékmestere, Mesut Özil például azon mulat, hogy Barack Obama is megnézte, hogyan verték az Egyesült Államokat 1-0-ra. Igaz, Obama elnök is örülhetett, hiszen a kedvencek továbbjutottak, miután Portugália csak egy góllal múlta felül Ghánát.
Hehe ;-) #GER #Özil #DFBTeam "@dougmillsnyt: President Obama watches the USA vs Germany World Cup game #worldcup pic.twitter.com/puD6FP0Sqc"
— Mesut Özil (@MesutOzil1088) June 26, 2014
A kiesett sztárok álomtizenegyét erősíti Wayne Rooney is, aki június 25-i tweetje szerint kizsigerelve megy haza, de alig várja, hogy láthassa feleségét és gyerekeit. Nem túl nagy vigasz ez a szurkolóknak, akik valószínűleg inkább a továbbjutást és Rooney-gólokat vártak volna, de már hiába.