Tech hvg.hu 2013. szeptember. 04. 09:06

Új divat a tévézésben

Az Ericsson ConsumerLab legújabb jelentéséből kitűnik, hogy a televíziózás terén egy egészen új hozzáállás kezd kibontakozni.

Az Ericsson negyedik televíziós fogyasztói trendeket vizsgáló éves jelentése szerint a válaszadók 72%-a legalább hetente használja mobileszközét videó megtekintésére, és 42%-uk az otthonán kívül néz videotartalmakat okostelefonján, tabletjén. A felhasználók 75%-a egyszerre több feladatot is végez a mobilkészüléke használatával, miközben tévét néz.

Szintén új trend, hogy a felhasználók ugyanazt a tartalmat több helyről és több alkalommal is megtekintik. Az Ericsson ConsumerLab ezt a típusú megtekintést „helyeltolásos megtekintésnek” nevezte el. Érdekes eredmény, hogy már a 65 és 69 év közötti válaszadók 41%-a is heti több alkalommal tekintett meg igény szerinti (VoD) vagy időeltolásos tartalmakat.

Fülöp Máté

A felhasználók folyamatosan újraértelmezik a televíziót és a videót. Az emberek 82%-a legalább havi rendszerességgel használja a YouTube-ot vagy hasonló szolgáltatásokat, kérdés tehát, hogy például egy recept online megtekintése a konyhában csupán csak „utasítások” végigkövetése vagy esetleg már televíziózásnak számít.

A válaszadók több mint fele azt állította, hogy a számítógépük és az internetcsatlakozás szerves részét képezi a TV- és videónézési szokásaiknak. Ezek az eszközök lehetővé teszik a nézők számára, hogy kiválasszák és kombinálják, mit, hogyan és mikor kívánnak megnézni – hasonlóan ahhoz, ahogyan egy étteremben is választ az ember.

Ugyanakkor mindent összevetve még nem jött el az idő, hogy búcsút mondjunk a hagyományos televíziózásnak. „A lineáris televíziózásnak továbbra is fontos szerepe van a fogyasztók életében, és nem tapasztalható visszaesés a használat gyakoriságában. Beszédes példa, hogy a válaszadók 36%-a érzi még mindig úgy, hogy a televíziózási szokásaik igen fontos része az élő sportesemények megtekintése” – véli Anders Erlandsson, az Ericsson ConsumerLab vezető kutatója.