Tech Varga Szabolcs 2013. június. 12. 11:30

Ezek a fejlesztések tarolhatják le a piacot

Az idei Techshow fő témáját a 3D nyomtatás technológiája adta, de lehetett találkozni a magyar fejlesztők között olyannal, aki háztartási szemétből épít robotokat, vagy olyannal, aki egy mobil applikációt hívna segítségül a vásárló ízlésének megfelelő parfüm választásához.

Korábban megírtuk miért érdemes kilátogatni a Magyar Innovációs TechShow-ra, és most meg is néztük a korábban ajánlott fejlesztéseket. 2009 óta a Mobilitás és Multimédia Klaszter minden évben megrendezi az eseményt, hogy az iparág szereplői és a potenciális befektetők mellett, a nagyközönség is megismerje a magyar digitális ipar újdonságait és legizgalmasabb fejlesztéseit.

A rendezvény különlegessége, hogy más startup versennyel ellentétben itt nem csak bemutatják találmányaikat az ötletgazdák, de kiállítóstandokon lehetőség nyílik rá, hogy az érdeklődők gyakorlatban is kipróbálhassák a fejlesztéseket. A megnyitó beszédeket az Ericsson és a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, valamint a Nemzeti Külgazdasági Hivatal megbízott elnöke tartotta, majd tematikus kerekasztal-beszélgetések során járták körbe a szakmai nagyágyúi a cégépítés alapkérdéseit: a felhasználói élményt, a tehetségek megtalálását és fejlesztését, a nemzetközi értékesítést és üzletfejlesztést, a finanszírozás kérdését, és végül, amire különösen nagy figyelmet szenteltek a 3D nyomtatók jövőbeni alkalmazásának kérdése. Vajon alkalmas lesz-e a termékek tömeggyártására, vagy inkább az egyéni felhasználás, a dizájn területén várható-e nagyobb térhódítása. A témában folytatott kerekasztal-beszélgetésen a technikát képviselő cégek vezetői mellett a legnagyobb magyar 3D nyomtatással foglalkozó vállalat vezetője és a 3D nyomtatás jogi aspektusainak szakértője vett részt.

Mányai Roland, a Leonar3Do üzletfejlesztési és marketing igazgatója szerint mindannyian tudunk alkotni, csak az eszközök nem álltak rendelkezésre. Eddig. Mostantól lehetőség nyílik rá, hogy a fogyasztó egyéni igényeire szabja a vásárolni kívánt terméket, vagy egyszerűen csak lemásoljon egy tárgyat, amit akár otthon is kinyomtathat, lehet ez akár egy fegyver is, ami jól mutatja, hogy a technológia nem csak lehetőséget, de idővel új szabályozásokat is hoz magával. Ahogy az lenni szokott, „a technológia most is előrébb jár, mint a szabályozás” – tette hozzá Dr. Petrányi Dóra jogász. A helyzet kísértetiesen hasonlít a zeneiparban kialakult helyzetre, amit az internetes letöltések okoztak. Elképzelhető hogy a nagy cégeknek kell megelőzni a problémát – a Nike például előállt az első 3D nyomtatón készült cipővel, amit szó szerint olyan, mintha a felhasználó lábára öntötték volna.

Ahogy az előadások témájában, úgy a standok kialakításában is központi szerepet kaptak a 3D-s nyomtatatók, illetve a hozzájuk kapcsolódó fejlesztések. A már említett Leonar3Do, amit nem indítottak a versenyen, - már sikerült befektetőt találniuk, méghozzá az OTP csoport kockázati alapkezelőjét, a PortfoLiont – csak a kiállítóstandján mutatta be fejlesztését. A 3D-ben, online rajzolt munkát, a közeljövőben – talán már a jövő hónapban – akár ki is nyomtathatja az alkotó.

A Fitnect-3D Virtuális Tükör szolgáltatás a fejlesztők reményei szerint a divatcégek számára jelenthet vonzó alternatívát. A Virtuális Tükör egy számítógéppel összekapcsolt Microsoft Kinectből és az azt működtető programból áll. Az eszköz segítségével a vásárló végtagjai mozgatásával, egy monitoron keresztül, megtekintheti és virtuálisan fel is próbálhatja a kínálatot képező ruhákat. A 3D – BodySP (Scan/Print) egy olyan rendszert fejlesztett ki, aminek segítségével ember nagyságú tárgyakat tudnak beszkennelni, majd a grafikus által elvégzett korrekciók után, helyben ki is tudják nyomtatni az adott tárgyat. A fejlesztés az, hogy eddig a fent leírt folyamatok elvégzéséhez, külön-külön fel kellett keresni egy céget, de mostantól a rendszer segítségével ez leegyszerűsödik.

A kiállítók között volt a Barcamp idei győztese a Drungli is, amely egy repülőút-keresőoptimalizáló, ami 12 másodperc alatt kidobja a lehetséges úti célokat az indulási helyszín és a dátum megadásával. De akadt olyan csapat is, amely most debütált a nyilvánosság előtt. A Perfumance mobilos alkalmazás, arra a problémára kínál megoldást, hogy a vásárló a hozzá legmegfelelőbb illatot válassza ki. Több ezer illat megszagolása nem megoldható, főleg hogy az orr 5-6 illat után elfárad. A Perfumance elsődlegesen rögzíti a felhasználó által adott értékeléseket, majd egy algoritmus segítségével felépíti annak „ízlését”.

A CarCare a Magyar Telekom és az Ericsson Magyarország által gépjárművekbe fejlesztett távdiagnosztikai és monitorozó szolgáltatása, egyéni és üzleti felhasználók számára egyaránt érdekes lehet. A fejlesztés célja olyan szolgáltatások bevezetése melyek az optimális és környezetbarát autóvezetést ösztönzik. Ennek érdekében a személygépjárművek szabványosított OBD2-es interfészére egy olyan eszközt illesztenek, ami a mobilhálózaton keresztül értékes és hasznos diagnosztikai adatokat továbbít az autó állapotáról, aktuális paramétereiről illetve lehetséges hibáiról, a vezetés stílusáról. A nap gerincét a TechShow hagyományaihoz híven ismét a kiállítók fejenként négyperces villám-prezentációi alkották.