A háromdimenziós érzékelő és vizualizációs technológiák tagadhatatlanul elindultak világhódító útjukra. Miközben a Google robotpilótás autója már 500 ezer kilométert vezetett balesetmentesen, a Street View is engedélyt kapott, hogy hamarosan Budapest is bejárható legyen egy-egy virtuális kirándulás során. A jóslatok szerint a szoftverfejlesztések emberéletek százezreit menthetik meg, dollármilliárdokat spórolhatnak, forradalmasíthatják a telekommunikációt és az idegenforgalmat, ezért Magyarország vezetői kutatói is bekapcsolódtak a nemzetközi szintű innovációba.
Az önjáró járművek árnyékában, a fejlődés az utak mellett is folyik: kamerák nem csupán az autóban, de már minden utcasarkon vannak, és a mobil lézeres letapogató rendszerek (LIDAR) segítségével nem csak az előttünk lévő útrészt figyelhetjük meg, hanem folyamatosan feltérképezhetjük akár 100m sugarú környezetünket is. Ez nem csak a vezetést segítheti, hanem vizsgálhatjuk egy nagyobb terület forgalmát, felmérhetjük a közlekedési táblák és útfestések állapotát, bemérhetjük a környező házfalak távolságát, megkaphatjuk a háromdimenziós felületét.
Az MTA SZTAKI Elosztott Események Elemzése Kutatólaboratóriuma (EEE), a legújabb eredményeit felhasználva, sikeresen alkalmazza a fent említett érzékelőket és modellező eljárásokat a városi biztonság növelésére, a közlekedés és az utcakép háromdimenziós modellezésére. „Intézetünk kutatói nemcsak elősegítik a telepített kamerarendszerek, valamint a mozgó háromdimenziós lézeres letapogatók adatainak összekapcsolását, de fuzionálják a levegőből vagy űrből készült felvételek információit is a földfelszíni nézőpontból kinyert két- vagy három-dimenziós adatokkal. A Kutatók Éjszakáján is bemutatott eszközeinkre támaszkodva a mérési adatokat dinamikusan dolgozzuk fel, majd időben és térben egyaránt változó modelleket készítve úgynevezett 4 dimenziós letapogató és felismerő eljárásokat hozunk létre.” – idézi Pintér Dániel Gergő, a SZTAKI sajtószóvivőjét a szervezet közleménye.
Míg bizonyos alkalmazások a társadalom számára láthatatlan módon próbálják életünket kényelmesebbé és biztonságosabbá tenni, az MTA SZTAKI két laboratóriumának – EEE és Geometriai Modellezés és Számítógépes Látás - együttműködésével megvalósuló Integrált 4D projekt (i4D) célja éppen különböző valós és mesterségesen létrehozott világok elemeinek egyesítése egy közös virtuális térben, és annak újszerű látványelemekkel történő interaktív megjelenítése a felhasználó számára.
Dr. Benedek Csaba, a projekt vezetője szerint a hagyományos utcakép (például a Google Streetview) modelleken a felhasználó egy előre rögzített útpályán halad, ahonnan körbenézve egy-egy pillanatképet lát az utcáról. “Mi olyan valódi 3D utcamodelleket készítünk, amelyek tetszőleges nézőpontból megtekinthetők, a bennük lévő alakzatok körüljárhatók, mozgó személyek vagy járművek helyezhetők el és jeleníthetők meg bennük, és a modell interaktívan módosítható például újabb tereptárgyak behelyezésével, vagy a házfalak átfestésével.”
Az MTA SZTAKI 4D Stúdiójában magunkról is készíthetünk négydimenziós felvételeket, például séta vagy tánc közben, és ezt követően mozgó modelljeink tetszőleges színhelyen bukkanhatnak fel a virtuális városban. Az i4D rendszert ezután az intelligensvárosi felügyeletet végző modulokkal összekapcsolva az elkészült helyszínmodellben valós időben jeleníthetjük meg az utcai vagy mobil érzékelők aktuálisan mért adataiból felismert dinamikus eseményeket.