Tech hvg.hu 2012. szeptember. 06. 16:00

Az aprópénz is a mobiltelefonba költözik

A jelenleg rendelkezésre álló elektronikus fizetési módok nem tudtak igazán változtatni a magyarok készpénzorientáltságán, az összes pénzügyi tranzakció több mint háromnegyede még mindig a hagyományos módon történik. A Mobiltárca Szövetség közleményben megfogalmazott reményei szerint a mobiltárca szolgáltatás jelentősen visszaszoríthatja a túlzott készpénzfelhasználást és alternatívát jelent a kiskereskedelmi fizetések terén is.

Annak ellenére, hogy a családok 89%-a legalább egy bankszámlával és egy bankkártyával rendelkezik, az összes pénzügyi tranzakció 78%-a készpénzzel, további 8%-a pedig a szintén bankjegyhasználatot igénylő, sárga csekk befizetéssel történik. A kiskereskedelmi fizetéseknél ez az arány jóval magasabb, az esetek négyötödében a magyar lakosság hagyományos fizetőeszközt használ. A készpénz ugyanakkor a legnehézkesebb és a legdrágább fizetési mód, így gazdasági, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból is számos előnnyel jár a pénzforgalom visszaszorítása - írja a Mobiltárca Szövetség.

digitaltrends.com

A szervezet közleménye szerint a a bankjegyek és pénzérmék használata az előállítási és őrzési költségek mellett higiéniai szempontból sem praktikus, a kisebb összegű fizetéseknél ugyanakkor a készpénznek még nem igazán van alternatívája. Az ötezer forint alatti összegek, az úgynevezett mikrofizetések esetén a többség automatikusan a pénztárcájához nyúl.

A nagyobb összegű vásárlásoknál már gyakrabban kerül elő a plasztikkártya, valamint egy-egy eseti, magasabb összegű tranzakció során szerephez jut a banki átutalás is. Bár a magyar háztartások többségének a kiskereskedelmi fizetések esetében is már régóta rendelkezésére állnak a készpénzkímélő elektronikus fizetési módok, a többség inkább a bankjegyeket választja. A mobil NFC ökoszisztéma kiépítése és a mobiltárca szolgáltatás elindítása önmagában persze nem elegendő - írja a Mobiltárca Szövetség. A lakosság edukációja és a bizalom erősítése is szükséges a kívánt szemléletváltáshoz, és ahhoz, hogy a pénztárnál ne a bőr-, hanem a mobiltárca legyen a vásárló első gondolata.