Több mint 3,9 millió magyar internet-felhasználó havi öt és fél órát tölt a Google keresőoldalain és minimum napi húsz percet a Facebookon. Információkat fogyasztunk és osztunk meg egyre gyorsuló ütemben, és folyamatosan nő az online vásárlások aránya. A közelgő HVG tartalommarketing szeminárium egyik előadójával beszélgettünk a felhasználóbarát online hirdetésekről.
Sok marketinges beidegződés jelenik meg az online világban, de a „minél többen látják a hirdetésemet, annál jobb, hiszen a nagy számok törvénye alapján ennek lesz hatása” elképzelés az interneten már lejárt. Az AdWordsön és a Facebookon abszolút mesterlövészeknek kell lennünk – mutat rá Fehér Márton, az Online Marketing Akadémia vezetője és AdWords-szakértője.
Azokat kell elérnünk, akik számunkra érdekesek lehetnek, és akik számára inkább segítség a hirdetésünk, mintsem zaklatás. Ma már elengedhetetlen a hatékony célcsoport elérés és a jó célzás érdekében nem szabad túl tágra célozni azt a témát, amiben jelen kívánunk lenni –teszi hozzá a szakember.
Minőségi találatok, minőségi tartalom
Vegyünk egy példát: amikor konkrét kampánycél érdekében folytatunk hirdetést, és feliratkozókat vagy vásárlókat szeretnénk gyűjteni, akkor azon a pozíción érdemes megjelenni az online hirdetésünkkel, ahol még megéri.
AdWordsben, ha sikerült minőségi hirdetést létrehozni és van hozzá egy licitünk, a rendszer rangsorolja a hirdetésünket, és egy pontszámot rendel a hirdetés mellé. Ez a minőségi pontszám a licittel szorozva adja ki azt az összpontszámot, aminek alapján a rendszer rangsorol. Ezzel a hirdetésünk megjelenik egy bizonyos pozícióban, és ha ez nem az első, akkor tovább licitelhetünk. Ebben az esetben azonban érdemes mérlegelni, hogy mennyit ér egy kattintás, hogy az első helyen legyen a hirdetés. Ha valaki nincs résen, előfordulhat, hogy a végén egy vásárlóért többet fizet, mint amennyit megér ennek a vásárlónak a megszerzése. A tapasztalat az, hogy nem érdemes pozíciókat hajszolni, és arra optimalizálni, hanem helyette a megtérülés a jó mérce.
Hogy az online világban érvényesüljön egy márka, jó minőségű tartalommal, felhasználóbarát weboldallal, és célzott stratégiával kell rendelkeznie. Rövid idő alatt sok mindent kell működtetni, hogy a végeredmény sikeres legyen. Fontos szempont, hogy a közölni kívánt tartalom aktuális legyen és könnyen elérjék azok, akiknek szánják.
Elegáns megoldások, hatékony online kommunikáció
A felhasználók konkrétan megmondják a Google-nak, hogy mi a problémájuk, rákeresnek, és válogatnak a találatok között a Keresési Hálózaton. Itt a keresgélők figyelme fókuszált, a keresőoptimalizálás segít, hogy a hirdető kellő hangsúlyt kapjon. Egy másik lehetőség a Display Hálózat, ami a Google saját médiafelületeit és partneroldalait jelenti. Az ezeken megjelenő tartalom mellett tudnak a hirdetők megjelenni hirdetésükkel. Ha ügyes a reklámozó, akkor hirdetései releváns tartalmak mellett nagyobb hatékonysággal keltik fel a felhasználók figyelmét.
Megoldás lehet a remarketing is. Több mint két éve létezik, de kevesen használják, mert ehhez nagyon integrált online modell és gondolkodás kell. A lényege, hogy a weboldalakon járt látogatókat különböző szempontok szerint megcímkézik, majd megcélozzák őket AdWords-hirdetésekkel. A látogatók pedig azt tapasztalják, hogy lépten-nyomon a márkába botlanak. Például ha valaki a görög utakat nézegeti egy utazási iroda oldalán, akkor az irodának ezt érdemes megcímkéznie, amit a Google AdWords be tud azonosítani és felhasználja hirdetés célzására. Az érdeklődő ezután gyakrabban fog találkozni görög nyaralási lehetőségekkel.
Érdemes számolni
Bár az online hirdetések világa marketinges terület, mégis a műszaki beállítottságú emberek teljesítenek elvárások felett, aminek egyszerű az oka: itt számok alapján kell tervezni, cselekedni és számok igazolják vissza az eredményeket is. Minden mérhető és tervezhető folyamatokat eredményez. A hatékonyan megtervezett és optimalizált hirdetésekkel egyre közelebb kerülhetünk a megtérülés alapú online marketinghez.
Szurop István