Élesen ellentétes vélemények láttak napvilágot arról, vajon jó döntés-e, hogy a Google felvásárolja a Motorola Mobilityt. Így támogatja az Androidot, esetleg pánikban született nagy tévedés, melyért a Google drágán megfizet?
A TheRegister egy másik cikke viszont arra mutat rá, hogy nem minden üzleti döntés születik racionális érvek, kiforrott koncepció alapján. Először is, a Google nem azt vette meg, amit gondol, hogy megvásárolt. Sőt, nem is érti, mit csinált vakon pánikolva. Kihátrálni már késő, túl költséges lenne: ha eláll a vásárlástól, 2,5 milliárd dollárt kellene fizetnie. Ha pedig ez bekövetkezne, a Google a semmire adna ki nagyságrendjében hasonló összeget, mint amennyibe – a Motorola előtti – legnagyobb akvizíciója, a DoubleClick felvásárlása került.
Mi erre a bizonyíték?
Két egymástól független riport is arra utal, hogy a Google azután kezdett tárgyalásokat a Motorola Mobility megvásárlásáról, hogy hallotta: a Microsoft érdeklődik a részleg iránt. Déjá vu érzése van? Jogosan, hiszen a DoubleClickért a Microsoft kétmilliárd dollárt tett volna le az asztalra. Erről több elemző úgy vélte, túl sok a vállalatért. A Google beszállt a licitháborúba, és végül 3,2 milliárd dollárért megvette az évtizedes, nyikorgós infrastruktúrát. Adott tehát két rivális vállalat. A Microsoft tudja, hogyan kell egy akvizíciós célpont árát feltornászni, a Google pedig jóval az árán felüli összeget fizet valamiért, amiről úgy gondolja, hogy szüksége van rá. Pedig talán házon belül jobbat fejlesztene - olcsóbban.
A Google hozzájuthatott volna 18 000 releváns mobil szabadalomhoz az InterDigital akvizíciójával, de nem tudtak megállapodni. Az után kezdtek tárgyalni, hogy a Google nem kaphatott részt a Nortel szabadalom-portfóliójából. Az InterDigital kétmilliárd dollárért volt eladó – ez pontosan 10,5 milliárd dollárral kevesebb, mint amennyit a Google az Egyesült Államok legrégebbi mobiltelefongyártó cégéért fizet.
Ráadásul van még egy terület, amelyről Florian Mueller szabadalmi blogger ír részletesen. Azt a kérdést feszegeti, mennyire versenyképes a Motorola szellemi tulajdona. A szabadalmakat sokszor hasonlítják az atomfegyverekhez: az ellenség elrettentésére szolgálnak, a háború elkerülésére – amíg lehetséges más megoldás, nem vetik be. Ám amint arra Florian Mueller is rámutat: a szabadalmi arzenál mérete irreleváns lesz, ha elkezdődik a szabadalomháború.
Komoly szabadalmi viták nem több, mint néhány tucat szabadalomról folynak. A szabadalmak száma tehát nem tényező, ha már folyik a szabadalmi per. Szép, ha van mivel visszavágni, de a releváns szabadalom megléte a lényeg – hogy melyik cég mennyire mélyen nyúl a zsebébe.
Mueller is arra mutat rá, hogy a Motorola birtokában levő szellemi termék nem segít a Google-nak az Apple és az Oracle elleni peres ügyeiben. A Motorola szabadalmi portfóliója ugyanis sokkal kevésbé ijesztő, mint a mobil iparág hiszi.
Gyanús, hogy az Apple nem rettent el
Az Apple nem rémült meg a Motorola Mobility súlyosan túlértékelt portfoliójától – írja Mueller. Honnan tudja? A Motorolától – ez a deklaratív ítélet meghozatala előtt derült ki tavaly októberben.
A Motorola Mobility portfóliójának nem sikerült elrettentenie, sőt, érdemi előrelépést sem okozott a peres ügyben – írja Mueller.
A Motorola Mobility vesztes pozícióban van – pontosan azzal a két céggel szemben, amelytől megvédeni lett volna hivatott a Google-t a keresőóriás elvárásai szerint.
Rossz szabadalmak?
A Motorola szabadalmi erőssége a videótömörítés, kicsomagolás és biztonságtechnológia – ez sem kifejezetten elrettentő, mint erre a GigaOM cikke rámutat. Ráadásul több elemző is felhívta már a figyelmet arra, hogy a Motorola szabadalmait már széles körben licencelték, ami csökkenti a portfólió értékét. Az Android számára szabadalmak vásárlása a Motorola Mobility nélkül lett volna racionális döntés. A szabadalmi perek során ritkán fizetnek a cégek dollármilliárdokat egymásnak.
Az Oracle elleni vereség költségesnek bizonyulhat, de még mindig olcsóbb, mint a Motorola Mobility akvizíciója és annak rejtett költségei – például az Android-partnerek elveszítéséből adódó kár. A Google több ponton is kockáztat. Ha ez racionális üzleti döntés bárki szemében, annak sok szerencsét.