Néha az egyszerű, pár lépésben végrehajtható trükkök eredményezik a leglátványosabb hatást: ilyen például a népszerű...
Néha az egyszerű, pár lépésben végrehajtható trükkök eredményezik a leglátványosabb hatást: ilyen például a népszerű „dream layer”, amellyel egy kattintással csodálatos képeket készíthetünk, de egyszerű (ám mégis látványos) eljárás a képek „lényegének” kiemelése, egy kis szín segítségével.
Hasonló eljárás a mélységélesség alkalmazása is: ahová a néző szemét irányítani akarjuk (azaz amit a fotóval meg akarunk mutatni), az szép, éles, míg a kép többi része (általában a háttér) kiesik a fókuszból.
Profi fotósok ezt kapásból megoldják a fényképezőgéppel – ha ügyesen fókuszálnak és jó minőségű géppel dolgoznak, akkor minden további utómunka nélkül elérhető ez a hatás. De mi a helyzet, ha véletlenül rossz helyre került a fókusz, de a fotó mégis jó? Szerencsére akkor sem kell eldobnunk a képet, csupán annyi a dolgunk, hogy utólag „babráljuk” rá az úgynevezett depth-blurt.
A folyamat nagyon egyszerű: nyissuk meg a fotónkat, majd duplikáljuk a réteget (dupla klikk a háttér rétegen). Az újonnan létrehozott rétegen alkalmazzuk a lens-blur nevű szűrőt: a filter (szűrők) menü blur (életlenítés) almenüjében fogjuk megtalálni. Itt a „radius” opció alatti csúszkával állítsunk be egy viszonylag erős hatást – az érték a kép méretétől függ, minél nagyobb a fotó, annál több pixelt kell itt megadnunk. Szerencsére van előnézeti ablak, így „szemre” is dolgozhatunk.
Ha készen vagyunk, alkalmazzuk a szűrőt. A végeredmény: az egész kép „mosott” lett. Ez persze nekünk nem jó, de már nincs sok hátra: egy kis maszk rögtön megoldja a gondot! Hozzunk létre a mosott rétegen egy rétegmaszkot, majd nyomjuk meg a Ctrl+I kombinációt (ezzel invertáljuk a maszkot). Invertálás után visszajön az eredeti, éles kép, de pánikra semmi ok, az elmosott kép továbbra is ott van a helyén, csak éppen lapít a maszk alatt.
Nincs más hátra, mint visszacsalni, de immár csak a kép azon részein, ahol erre szükség van: azaz a háttéren. Most fogjunk egy puha ecsetet (B betű), állítsuk a színét feketére, és kezdjünk el festegetni a háttéren: máris érkezik az elmosott háttér. Szépen haladjunk végig a képen, gondosan kihagyva azokat az objetumokat, amelyek az előtérben vannak, vagy rájuk akarjuk irányítani a figyelmet. Ha valahol elrontjuk, csak állítsuk fehérre az ecsetet, és visszaszedhetünk a maszkból.
A kész hatás, bár nem feltűnő, mégis oda irányítja a figyelmet, ahová mi szeretnénk. Arcképeknél és egész alakos fotóknál hatásos leginkább.