2010. október. 15. 16:04 techline.hu Utolsó frissítés: 2010. október. 15. 16:06 Tech

20 éve mobilozunk itthon

A hazai mobiltelefónia hazai sikertörténete a Magyar Telekom elődje, a Matáv, valamint a US West tulajdonában lévő...

A hazai mobiltelefónia hazai sikertörténete a Magyar Telekom elődje, a Matáv, valamint a US West tulajdonában lévő, 450 megahertzen szolgáltató mobilcég megjelenésével kezdődött. A mobiltelefon térhódítását és meghatározó szerepét a jelenleg több mint 11 millió mobil-előfizetés jelzi.
 
1990 őszén az NMT (Nordic Mobile Telephony) szabványra épülő analóg mobilszolgáltatás megjelenése új korszakot jelentett a hazai távközlésben. A hiánycikknek számító telefonvonal megvásárolhatóvá, azonnal hozzáférhetővé vált. Akkoriban a vezetékes telefonokra éveket kellett várni, és a vonalak egy-egy eső alkalmával néha hetekre elnémultak. A hetvenes évek elején született meg az amerikai filmekben már látott autótelefon, de Magyarországon a vezetékes telefonnál is elérhetetlenebb volt. Éppen ezért a mobiltelefon és a mobilszolgáltatás megjelenése különleges eseménynek számított, és nagy várakozás előzte meg. A Westel 450-es társaság három budapesti bázisállomással és egy kapcsolóközpontból álló hálózata 1990. október 15-én kezdte meg működését. Három évvel később, 1993 végére a Westel előfizetői a 3 kapcsolóközpontnak és a 400 bázisállomásnak köszönhetően már az ország egész területén telefonálhattak készülékükkel. A szolgáltatás 1990 és 2003 között a 06-60-as körzetszámon volt elérhető.
A 20 évvel ezelőtti első mobiltelefonok 4 kilogrammos súlyukkal és táska méretükkel, valamint a belépési díjjal együtt közel 300 ezer forintra rúgó árukkal együtt is sikert arattak. Olyan igényre adtak megfelelő választ, amely igény a mobiltelefonálást világszerte sikeressé tette: ez az igény a szabad kommunikáció volt. Már 1990-ben egyértelművé vált, hogy a mobiltelefonálás iránti érdeklődés Magyarországon a vártnál is jóval nagyobb. Az analóg rendszerű (450 MHz-es) mobilszolgáltatás 1994-től a mobiltelefonok a GSM megjelenésével kisebbek lettek, és a digitális technológia kínálta új lehetőségeknek, valamint az 1995-ben nagy sikert aratott Westel Mikulás akciót követően meginduló erőteljes árversenynek köszönhetően tömegesen terjedtek el. A szolgáltatók által üzemeltetett infrastruktúra az előfizetői igényekhez igazodva is sokszorosára nőtt. Ma csak a T-Mobile hálózatában az előfizetőket egymásra helyezve 85 kilométernyi bázisállomás szolgálja ki, és a bázisállomásokat összekötő mikrohullámú átviteli utak hossza meghaladja a 30 ezer kilométert. A mobilhálózatok a beszélgetéseken túl már a gyors adatátvitel terén is versenyképes megoldásokat kínálnak. A következő 20 évben az okostelefonok és gép-gép, gép-ember közötti kapcsolatok gyors ütemű elterjedésével lépést tartva újabb generációs hálózatok szolgálják majd ki a mostani előfizetői szám akár dupláját is.
 
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.