Az URL-rövidítő szolgáltatások nagyon népszerűek: elterjedésükben óriási szerepet játszottak a közösségi hálózatok és...
Az URL-rövidítő szolgáltatások nagyon népszerűek: elterjedésükben óriási szerepet játszottak a közösségi hálózatok és tweetek, de fórumokon és sima RSS folyamokban is előszeretettel használják őket.
A legnépszerűbb ilyen megoldások, a TinyURL, a Bit.ly vagy a hivatalosan is létező legrövidebb, az is.gd. Ha valaki nem ismerné: a lényege, hogy ha találunk egy érdekes blogbejegyzést vagy bármilyen más URL-t, akkor legtöbbször igen hosszúak a címek, viszont például a
http://valami.com/blog/cikkeim/erdekesblogbejegyzesek/januar10.aspx
helyett használhatunk valami rövidebbet. Így lesz a fenti „szörnyeteg” URL-ből például http://is.gd/fIkUu ami jóval rövidebb, ergó sokkal könnyebb és intelligensebb megoldás Twiterre, Facebookra vagy RSS-be pakolni. Sőt arra is jó, hogy „elmaszkolja” az eredeti URL-t, nem véletlen, hogy a Rickrolling is gyakorlatilag az URL-rövidítőknek köszönheti létrejöttét és virágzását.
Az URL-rövidítők (egyelőre nem honosodott meg semmilyen kifejezés az „URL-shortener”-re, így ezt használjuk) tehát hasznosak, van is belőlük rengeteg. Jelenleg 186 darab ilyen szolgáltatást tart nyilván a Wiki, de bizonyára naponta születnek újabbak.
A legvalószínűbb azonban, hogy a Google ezen a piacon is át fogja venni a vezető szerepet, elindult ugyanis a Google internetcím-rövidítő szolgáltatása, a mókás nevű goo.gl.
Mint azt a cégtől már megszokhattuk, ezúttal sem bízták a véletlenre: a goo.gl remek, szuper, kényelmes és gyors, ráadásul a címek rövidítése mellett még nézettségi statisztikákkal is szolgál. Napi, heti, havi bontásban vizsgálhatjuk a klikkek számát, és még grafikont is kérhetünk linkjeink nézettségéről. Nem egy Analytics, de nem is kell: egy URL-shortener lényege éppen az egyszerűség. Sőt, még QR kódot is készít a linkjeinkből, így mobilokon is megoszthatjuk tartalmainkat, gyorsan és egyszerűen!
Bár nagyon szeretjük a bit.ly és társainak szolgáltatását, azért kíváncsian várjuk, tudnak-e majd versenyezni a Google-val, vagy pár hónap múlva már minden rövid URL a Goo-n fog keresztülmenni…