A nyomógombos telefon rablánc, az okostelefon a szabadság
Átfogó online lakossági kutatásban vizsgálta meg az Ipsos a magyar internetezők mobiltelefonhoz való viszonyát. A felmérésben megállapították, hogy a nyomógombos készülékek tulajdonosai inkább érzik elektronikus póráznak a mobiljukat, míg az okostelefonnal rendelkezők sokkal inkább gondolják úgy, hogy az intenzívebb használat szabadságot ad nekik.
Az Ipsos 2010-ben több mint ezer fős online mintán vizsgálta meg a magyar internetezők mobiltelefonhoz fűződő viszonyát. Tizenöt szempont szerint vették górcső alá a felhasználói szokásokat, amelyek alapján a kutatók azt állapították meg, hogy a telefonhoz való attitűdöket sok minden meghatározza, többek között maga a készülék is.
„Három csoportra osztva az embereket jól látszik, hogy másképpen viszonyulnak a mobiltelefonokhoz azok, akiknek modernebb, érintőkijelzős készüléke van; azok, akik a jövőben szeretnének ilyet vásárolni és azok, akiknek nincs és nem is akarnak ilyesmit a zsebükben hordani” – hangsúlyozta Pintér Róbert, az Ipsos zRt. online stratégiai igazgatója. A szakember szerint szignifikáns különbséget lehet felfedezni abban, hogy ki mire használja a készülékét. A nyomógombos telefon mellett elkötelezettek, és arról váltani nem kívánók közel 70 százaléka szerint a mobil csak telefonálásra való. Az érintőkijelzős készülékek tulajdonosai közül azonban csak 40 százalék azonosul ezzel az állítással.
Ehhez hasonlóan, az új funkciók bővülését is elsősorban a nyomógombos készülékek elkötelezett használói nézik rossz szemmel. Közülük 27 százalék egyáltalán nem érti, hogy miért kell a mobiltelefonba a „sok felesleges funkció”. Ugyanakkor ezzel a megközelítéssel az érintőkijelzős készüléktulajdonosok mindössze 8 százaléka ért egyet. Az arányok alapján megállapítható, hogy az emberek egyre nyitottabbak a mobiltelefonok új funkcióira. A válaszokat vizsgálva prognosztizálható, hogy növekszik a már meglévő funkciók használata és elfogadottsága.
Meglepő lehet, de sokkal inkább a nyomógombos készülékek tulajdonosai érzik elektronikus póráznak a mobiljukat. Míg közülük közel harminc százalék ért egyet azzal az állítással, hogy a mobiltelefon elektronikus póráz, addig az érintőkijelzős telefonok tulajdonosainál ez mindössze 18 százalék, sőt 37 százalékuk egyenesen el is utasítja ezt a kijelentést. Ugyancsak szignifikáns a különbség annak kapcsán, hogy szeretik-e az emberek, hogy állandóan elérhetik őket a telefonon. Az érintőkijelzős telefonok tulajdonosainál 53 százalék ért egyet teljes mértékben ezzel az állítással – szerintük az intenzívebb használat inkább szabadságot ad a felhasználóknak –, míg a nyomógombos telefonhoz ragaszkodóknak csak 42 százaléka örül annak, hogy folyton hívható.
A kutatás során az Ipsos kíváncsi volt arra is, hogy a válaszadók mennyire azonosulnak a mobiljukkal („a mobilom kifejezi, hogy milyen is vagyok valójában.”). A hagyományos nyomógombos készülék tulajdonosok közül azok, akik nem szeretnének a jövőben sem váltani az érintőkijelzős készülékekre, nagymértékben elutasították ezt az állítást, 55 százalékuk egyáltalán nem értett egyet vele, míg az érintőkijelzős telefonok tulajdonosainál ez az arány 37 százalék lett. A már érintőképernyős telefonnal rendelkező és azt vásárolni szándékozók között pedig nem találni érdemi különbséget. „Minden hatodik válaszadó szerint tehát az, hogy milyen a mobilja, az őt magát is kifejezi” – emelte ki Pintér Róbert.
Az Ipsos kutatásából az is kiderül, hogy az érintőkijelzős mobilt használók egy jó része unaloműzőnek használja a készülékét. Közülük is 19 százalék nagymértékben egyetért azzal az állítással, hogy sokszor halálra unná magát a mobilja nélkül, míg a nyomógombos telefonok híveinek ez csak a 6 százalékára igaz.