Alapítása után öt évvel a YouTube a világ legsikeresebb webes videó platformja. Külseje nem sokat változott a fél évtized alatt, a tartalom azonban annál többet. Vlogol a pápa, Rihanna és a kínai államfő is, Tiger Woods pedig a YouTube-on tartott sajtótájékoztatót.
A siker néha nagyon pontosan mérhető: a YouTube saját adatai szerint például minden percben húszórányi videó anyagot töltenek fel a világ minden tájáról az emberek.
A Spiegel kiszámolta, hogy ez napi 28 800 órát jelent, 201 600 órát hetente, 846 000 órát havonta, 10,5 milliót évente. Ez éppen 1200 TV-csatornának szolgáltatna elegendő anyagot, napi 24 órás műsorszolgáltatással. Ugyan ki nézne ennyi TV-t? Senki természetesen. Rossz is a kérdés, hiszen a YouTube egészen másképp működik és a sikere is másban rejlik.
Van olyan vlog, ahol hetente sminkelési tanácsokat adnak, másutt idősebb urak felveszik és publikálják, amint felolvassák az önéletrajzukat, akad sok éneklő háziasszony, önjelölt humorista, gitározó isten, táncoló tinédzser, és rengeteg ember, aki meg vannak győződve arról, hogy a világ nem élhet még egy Shakespeare-szatíra nélkül két perc 52 másodpercben. Vlogol a pápa, minden magára valamit is adó politikus, töltik fel óraszámra az unalmas pr-interjúkat, repülnek a Molotov-koktélok másutt tömegével. Csak pornót keres az ember hiába – vagy ha mégis akad, azt rövid úton törlik.
YouTube történelem |
A Paypal három alkalmazottjának 2005-ben elege lett abból, hogy a munkaadónak termeljen bevételt, ezért 2005 elején videó portált alapítottak. Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim úgy látta, eljött a VoD ideje. Az igény szerinti videó és hanganyag központi adatbankból való letöltésének ötlete nem volt új: 1998-ban már készült egy ilyen oldal. Csakhogy akkoriban ez senkit nem érdekelt – illetve érdekelt volna, ha a nagy tömegnek is rendelkezésére áll a megfelelő sávszélesség. Mivel a kétezres évek elején ez drasztikusan megváltozott, egyes, különböző videókon szereplő emberek mailek csatolmányaként jártak körbe és pillanatok alatt híresek lettek – sokan akaratuk ellenére, mint a Numa Numát éneklő testes srác. |
A YouTube legnézettebb videója az Evolution of Dance 137,554,258 nézővel.
A 2009-es év öt legnézettebb videója:
Az ötödik egy görkorcsolyázó babákat bevető francia ásványvíz reklámja, ami 27 millió nézőt hozott. A negyedik egy farkasos-átalakulós trailer harmincmillió nézővel, 33 millió néző volt kíváncsi egy táncos templomi esküvőre, 36 millióan nézték végig, mit hallucinál a kis David, miután kihozta az apja a fogorvostól, és több mint 120 millió nézőt vonzott Susan Boyle hangja és a Nyomorultak:
A száz legnézettebb YouTube videó 200 másodpercben: