Az új videokártyák és persze az új játékok azonban máris érkeznek – lássuk, mire képes a legújabb DirectX!
Az új videokártyák és persze az új játékok azonban máris érkeznek – lássuk, mire képes a legújabb DirectX!
A nemsokára érkező Aliens vs Predator (2010. első negyedév), a Cysis 2 vagy a Dungeons And Dragons Online (szintén 2010. első negyedév), sőt a jobb 2010-es játékok többsége már DX11 támogatással fog megjelenni. A nagy címek esetében várható, hogy utólag kerül be a támogatás, mint például a Battleforge esetében, amit idén szeptemberben „tuningoltak fel” DX11 alá is, ha pedig nem bírjuk ki addig, akár játszhatunk a Dirt 2-vel, ami már valóban nagyon szép DX11 alatt (is). De valóban olyan jó lesz ez a DX11, és kell ez nekünk?
Játékszakértő olvasóink még bizonyára emlékeznek arra, hogy már a DX9-ről DX10-re váltásnál is óriási mizéria volt, sőt jó néhány összeesküvés-elmélet is napvilágot látott (nem is beszélve a hamis képernyőfotókról). Tény, hogy a Microsoft mindig egy-egy új operációs rendszer megjelenéséhez igazítja az újverziós grafikus-függvény csomagot, röviden a DirectX-et. Jó hír, hogy jelen esetben nem kényszerítenek minket váltásra, mint a DX10 esetében tették a Vistával: a DX11 elérhető Vistára is, nem muszáj tehát bevásárolnunk a Windows 7-ből csak azért, hogy szebbek legyenek a játékaink.
Windows XP-re nincs, és soha nem is lesz, de ennek nem üzleti, hanem programozási okai vannak: az XP maximum DX9-cel működik, ez van, jobb, ha beletörődünk.
A DX11 legnagyobb újításai (figyelem, a következő linkek csak geek-eknek valók!) a GPGPU támogatás, a multiprocesszorok jobb kihasználása (lássuk be, ez utóbbit eddig sem sok játék oldotta meg példásan, reméljük, lassan azért változik a helyzet). Érkezik még a Shader Model 5.0, és persze jönnek (lassan, de jönnek) a DX11-et támogató videókártyák is, hiszen mindehhez “vas” is kell.
Hogy vajon megéri-e majd mindez (új videokártya, új meghajtóprogramok stb.), az nemsokára kiderül, tény, hogy jelen sorok írója például semmi különbséget nem lát egy Resident Evil 5 esetében – akár XP alatt megy DX9-cel, akár Vistával DX10-en, mindkét esetben szép, gyönyörű és gyors. Lehet, hogy ez az RE5 hibája (előnye?), de lehet, hogy a cikkíró öreg és fáradt szemei nem érzékelik már az apró különbségeket a textúrákban és az árnyékokon.
A fentiek fényében tehát jó hír, hogy a már emlegetett szerző ugyancsak emlegetett öreg szemei is látják a különbséget, illetve a fejlődést a DX11 alatt készült képernyőfotókon, a technológiai ugrás tehát látványosabb lesz a következő verzióváltás esetében. A képernyőképek a Stalker: Call Of Pripyat nevű Stalker kiegészítőt mutatják, átlagos konfigurációval, DX11 alatt. (Itt egy letölthető Benchmark, ha valaki szeretne otthon kísérletezni).
Hozzáértők kedvéért: akárcsak a többi Stalker, a kiegészítőt is az X-Ray motor hajtja, pontosabban annak 1.6-os verziója, belezsúfolva az összes DX11 finomsággal, úgymint Contact Hardened Shadows (meg sem próbálom lefordítani), Dynamic Deferred Lighting, napszakok változása és időjárás-effektusok (eső, villámok, stb.) és persze az agyonsztárolt Wet Surfaces.
A képernyőképek 1920x1200, 4xMSAA/16:1 AF beállításokkal készültek. Annyi már első pillantásra is látszik, hogy a vistás/DX10 mizériával ellentétben a DX11 esetében érdemes lesz gondolkodni a „váltáson”.
* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után
A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel