Persze ha őszinték akarunk lenni, beláthatjuk: a CIA és egyéb nemzetbiztonsággal...
Persze ha őszinték akarunk lenni, beláthatjuk: a CIA és egyéb nemzetbiztonsággal foglalkozó hivatalok ez irányú érdeklődése érthető, hiszen ezekben a virtuális társadalmakban több millió ember zsúfolódik össze, a világ minden tájáról, többnyire mindenféle kontroll és ellenőrzés nélkül.
A csevegőszolgáltatásokat és fórumokat már évek óta ellenőrzik és szűrik az USA ezzel foglalkozó hivatalai, sőt, vannak fórumok és csetszobák, amelyeket többen is monitoroznak, így előfordulhat, hogy egy-egy beszélgetést az FBI is figyel (ők főleg a pedofilokra és az adathalászokra érzékenyek), valamint a nemzetbiztonság is (ők pedig a terroristák miatt). Amellett, hogy a helyzet, mint említettük, érthető, időnként azért groteszkbe hajlik – nem véletlen, hogy vicc is született erről az internetezők között, miszerint MSN-en a „Lolita” nevű csetszobában három ember beszélget: egy CIA-s, egy FBI-os és egy magát 13 éves kislánynak kiadó rendőrnő.
A legújabb vizsgálandó célpont az online játékok igen terjedelmes világa, összességében (az ázsiai piacot is beleértve) több százmillió felhasználóval. Természetesen a sajtóban a legnépszerűbb „nyugati” online játék, a tizenötmillió játékost magába foglaló World Of Warcraft, (WoW) és a vele kapcsolatos hírek a leghangosabbak…
Attól persze nem kell tartanunk, hogy a CNN arról közvetít majd, hogy az egyik ork klán megrohanta a Pentagont, de a biztonsági szakértők által prezentált lehetséges összeesküvés majdnem ennyire abszurd. Dr. Dwight Toavs, a Pentagon által pénzelt National Defense University előadója egy konferencián egy, a WoW-on kivitelezhető összesküvés mintát mutatott be. Eszerint a játékosok a WoW chatrendszerén belül beszélik meg a támadás helyét, idejét és módját, rendkívül elmés, a játékból kölcsönzött fedőnevekkel. Eszerint a Keep (erőd) a Pentagon, a Dragon Fire Spell valamilyen új típusú fegyver, a csata időpontja a támadás időpontja, a várható zsákmány összege pedig azt mutatja meg, hogyan kell a Warcraftos térképet Washingtonéval összeegyeztetni.
Huhh, ezt valószínűleg sehogyan máshogyan nem lehet megoldani, például egy egyszerű chatprogrammal vagy netán egy apróhirdetéssel, ahogy az még a régi szép időkben történt – mondják az elmélet ellenzői, és ebben van némi igazság. Egy több (tíz, esetleg száz) embert tömörítő „vállalkozás” esetében az apróhirdetés és a csetelés már nehézkes – ellenben az online játékokban rengeteg interaktív és multimédiás lehetőség van a terroristák számára. Miféle lehetőségek? Lássuk…
A csetszobákkal ellentétben az online játékokban mindig van térkép, amelyen koordináták is vannak. Lehet „csapatmozgásokat” gyakorolni a szóban forgó térképen, koordinátáról koordinátára haladva – jelen esetben pedig tökmindegy, hogy a 27,65-os ponton a játékban ugyan egy Törpe erőd található, az „overlay” térképen pedig mondjuk egy washingtoni kórház. Az interneten kering is erről egy „példa” (lásd alant): egy kis ügyeskedéssel, a WoW-beli „Wetlands” területének térképe és Seattle területe igen hatásosan egymásra illeszthető – olyannyira, hogy a Wow-ban található főút és a Seattle felé vezető 4-es főút tökéletesen fedi egymást.
Az elmélet másik sarrokköve szerint, az online játékok hatalmas előnye, hogy az itt beszélgető „terroristáknak” nem kell virágnyelvet vagy kódneveket kitalálniuk, ez utóbbi ugyanis gyanús, hiszen miért beszélgetne MSN-en valaki olyasmiről, hogy „ a csomag pontosan érkezik…” stb. Ellenben ha egy játékon belül beszélgetünk ilyesmikről, hogy mondjuk „jövő szerdán megöljük a nagy sárkányt, találkozzunk a kapu előtt”, akkor még csak a gyanú árnyéka sem vetődhet ránk, hiszen ezek a játékok pontosan erről szólnak. A biztonsági szakértők szerint tehát azért is egyszerűbb a WoW-hoz vagy Everquest-hez hasonló MMORPG-ket használva szervezkedni, mert a játékzsargon miatt nehéz ellenőrizni, ki mit is beszél.
S hogy mit szól mindehhez az internetes társadalom? Nos, némi fenntartással fogadja az elhangzott elméleteket. A legfrappánsabban az egyik kommentelő foglalta össze az általános vélekedést: „valaki nagyon szeretne a fizetésért WoW-ozni az amerikai hírszerzésben.”
Mindenesetre a Wacraft-közösség frappáns válasza máris megszületett, egy (régebbi) Warcraft-videó-musical montázsban, miszerint, az internet nem a terroristák szervezkedésére való... ellenben az internet valami másra való... És hogy a "Warcraft"-osok szerint mire? Kiderül a mókás videóból.