Parázs vita az Ausztriában tervezett mobilmentes zónákról
Magasra csapnak a hullámok Ausztriában akörül, hogy létesítsenek-e mobilmentes zónákat a tömegközlekedési eszközökön: vannak, aki lelkesen pártolják az elképzelést, vannak, akik csak korlátozott tilalmat tartanak megvalósíthatónak, megint mások badarságnak - mi több: alkotmányellenesnek - minősítik az ötletet.
Szinte összenőttünk már a mobilokkal © Túry Gergely |
Jelenleg kísérleti jelleggel a salzburgi helyiérdekű vasútjáratokon van érvényben részleges tilalom, felemás eredménnyel. A szerelvények utolsó kocsijának ablakán 8x22 centiméteres, keresztben áthúzott mobilkészüléket ábrázoló fotóplakátok hirdetik a nyugalmi zónát, amelynek lényege, hogy mobilt és lejátszókat lehet ugyan használni, de csak csökkentett hangerővel. A két hónapja zajló kísérletet a nagyközönség zöme eddig kedvezően fogadta, mások viszont fel sem figyeltek rá.
A gyorsvasútjáratokon (S-Bahn) szolgálatot teljesítő alkalmazottak legnagyobb kifogása pedig az, hogy a tilalom betartása nehezen ellenőrizhető, és nincs kellő kényszerítő eszköz a kezükben. Különösen a reggeli órákban, az iskolába igyekvő fiatalok hánynak fittyet a rendelkezésre. Megesett, hogy csak azért is felerősítették iPodjukat, amikor rájuk szóltak a kiszűrődő hangos zene miatt. Viszont előfordult az is, hogy valaki túl szigorúan akarta értelmezni a "csendrendeletet".
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) igyekszik kedvében járni az utasoknak, és eleget tenni a legkülönfélébb igényeknek. Ebben a szellemben nemcsak nyugalmi zónák bevezetését véli remek ötletnek, hanem a mobil- és internetes összeköttetés javításával külön szolgáltatást kíván bevezetni azoknak, akik a maguk részéről nem tudnak meglenni korszerű kommunikációs eszközök nélkül.
A salzburgi autóbuszokon egyelőre semmiféle korlátozás nincs, a városi közlekedési vállalat vezetője úgy gondolja, addig nem is lenne értelme, amíg a tilalom nem országos szintű.
A grazi polgármester másként látja. Április 16-án, szerdán, a lárma elleni világnapon ő maga fogja kiragasztani az első, áthúzott mobilt ábrázoló plakátokat az autóbuszok és villamosok ablakaira. A tilalom azonban nem teljes, hanem felvizezett formában kerül bevezetésre: lehet használni a készülékeket, csak éppen nem beszélgetésre.
A Mobilkommunikációs Fórum (FMK) elveti a tilalom bármilyen változatát. Vezetője szerint teljesen hamis a kiindulópont. Készséggel elismeri, hogy a hangos beszélgetés zavarhat másokat, de ezért még nem a mobilkészüléket kell megtenni bűnbaknak. Egyébként is, a tájékozódás és az egymással való érintkezés alapjog. Inkább olyan felvilágosító kampányt tartana célravezetőnek, amely a józan belátásra apellál.
A politikai pártok között sincs egyetértés. A kormánykoalíció részét képező szociáldemokraták (SPÖ) elutasítják a tilalmat. Josef Kalina SPÖ-ügyvezető anakronisztikusnak nevezte a grazi polgármester tervét. Megítélése szerint ráadásul a mobilhasználat tilalma alkotmányos jogokba ütközik. Úgy gondolja, hogy az emberek civilizált viselkedésén, egymás iránti megértésén és a kölcsönös odafigyelésen van a lényeg: oly módon kell igénybe venni a kommunikációs eszközöket, hogy azzal ne zavarjuk a környezetünket.
A Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) ugyancsak a tilalom ellen ágál. A Zöldek ezzel szemben már jelezték, hogy törvénytervezet óhajtanak benyújtani a parlamentben mobilmentes zónák létrehozására az ÖBB-szerelvényeken.
A bécsi közlekedési vállalatnál, a Wiener Liniennél nemigen törik a fejüket ilyesmiken. Szóvivőjük elmondta, hogy a metróvonalakon tetemes költséggel építették ki a zavartalan mobilhasználatot szavatoló hálózatot, következésképpen a legcsekélyebb okot sem látják arra, hogy most mindent a feje tetejére állítsanak.