A magyar vállalatoknál is terjed a környezettudatos gondolkodás
Zöldmérő címmel indított környezettudatossági kutatássorozat második felmérésének eredményeit tette közzé a Sun Microsystems. A GKIeNet Kft. közreműködésével közép- és nagyvállalatok körében készített reprezentatív felmérés ezúttal azt vizsgálta, hogy a hazai cégek számára mit jelent a környezettudatosság fogalma.
Tények |
Tények: Mint az a kutatás során kiderült, a beszerzési döntések során a környezetvédelem öt másik szempont mellett átlagosan 11 százalékos súllyal bír, és ezzel utolsó helyre szorult az ár, a minőség, a teljesítési határidő, az élettartam és a teljes élettartamra vonatkozó összköltség mögött. A cégek egynegyede 10 százalékpont alá súlyozta a környezetvédelem fontosságát a döntéseikben. |
Az energia számít
Csak az internet több mint 100 milliárd kilowatt elektromos áramot fogyaszt egy évben, ennek költségei meghaladják a 7,2 milliárd dollárt. Az informatikai adatközpontok energiafogyasztása 2000 és 2005 között megduplázódott, s 2010-re minden bizonnyal újra megkétszereződik. Az adatközpontok mintegy fele 2008-ra ki fog fogyni az energiaellátási vagy hűtési kapacitásból, vagy egyszerűen csak a helyből, jósolja a Gartner kutatócég, mely szerint az energiaszámlák eddig az IT -költések 10 százalékát tették ki, hamarosan azonban eljön az az idő, amikor akár ez az arány elérheti az 50 százalékot is. A közeljövőben elképzelhető, hogy olcsóbb lesz egy kiszolgálót megvenni, mint üzemeltetni.
A GKIeNet Kft. által végzett kutatásból kiderült, hogy a magyaroszági vállalatok tisztában vannak a fenti előrejelzések hazai vonatkozásával, azonban tudatosan még nem tesznek meg mindent a környezeti szempontok előtérbe helyezéséért, döntéseik hátterében jelenleg elsősorban a különböző szabályozók, előírások állnak.
A környezettudatos gondolkodásmód hazai terjedését igazolja, miszerint az 50 fő feletti vállalatok már a versenyképességben is érzékelhető tényezőnek tartják, illetve a nagy volumenű beszerzéseik során is megjelentek a környezeti kérdések. Ennek ellenére a fontossági sorrendek közül kizárólag az önkéntes társadalmi felelősségvállalás területét lehet említeni, ahol nem a környezetvédelem szerepel az utolsó helyen, mivel a versenyképességi tényezők értékelésénél és a beszerzési döntések során is a környezeti szempontok bírnak az összes értékelt közül a legcsekélyebb jelentőséggel.
Az 50 fő feletti vállalatok 68 százaléka állította, hogy beszerzéseik során a kötelező szabályokon felül is figyelembe veszik az adott termék vagy eszköz környezeti ártalmi hatásait, de valójában ez a legutolsó szempont, amit mérlegelnek. A környezetvédelemmel kapcsoltban a legelkötelezettebbek a mezőgazdasággal és halászattal foglalkozó vállalatok. A pénzügyi tevékenység, ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás ágazatában pedig a környezetvédelem elméleti támogatása a legjellemzőbb, ugyanakkor a saját iparágukban a legkevésbé fontos versenyképességi szempontnak tartják a vállalatok. Társadalmi felelősségvállalás címén az ágazatok között a pénzügyi szektor körében a legritkább a környezetvédelem támogatása.
A Sun a környezettudatos technológiák kifejlesztésére nagy hangsúlyt fektet a vállalat minden termékénél. A szerverek, a kliensek és az adattárolás és archiválás területén is minimális fogyasztásra és maximális környezetbarátságra törekszik úgy, hogy egyúttal többszörös teljesítményt nyújtsanak megoldásai. A 2007-es év energia számlája a Sunnak több mint egymillió dollárral csökkent, miközben a CO2 kibocsájtás 3227 tonnával lett kevesebb éves szinten.