A compete blogoldal összegyűjtötte a 2001-ben legnépszerűbb oldalakat.
A compete blogoldal összegyűjtötte a 2001-ben legnépszerűbb oldalakat. Vajon mi lett mára velük?
A listát az alapján állították fel, hogy 2001 nyarán az világ internetes érdeklődésének hány százaléka irányult az adott weboldalra. A táblázat azonban nemcsak azt mutatja, hogy hat évvel ezelőtt milyen volt az érdeklődést, hanem azt is, hogyan ragyognak mostanában az egykori csillagok. Az első pillantásra is látszik, hogy a korabeli lista első ötven helyén található webszájtok döntő többsége nagyon sok százalékot veszített, azaz ma már nagyon nehéz a világ teljes internetes érdeklődésének 10 százalékát magukra irányítaniuk, és még az is nagy eredmény, ha ez az érték eléri az egy százalékot. Ennek a meglehetősen prózai oka az, hogy az elmúlt években több nagyságrenddel nőtt a weboldalak és szolgáltatások száma, így a figyelem is többfelé oszlik.
2001-ben a keresők és hírportálok voltak az internetezők számára a legérdekesebbek, azonban ezek közül csak néhány tudta megőrizni helyét az élmezőnyben. Az akkoriban még ritkaság számba menő úgynevezett közösségi szájtok a mai kor nagy győztesei, azaz az olyan webkettes oldalak, amelyek tartamát nagyrészt a látogatók szolgáltatják. Talán nem is meglepő, hogy mindenki szívesen nézeget olyan oldalakat, ahol saját maga vagy ismerősei üzenetei, fényképei, videói találhatók. Manapság egyre népszerűbbek viszont az online audio- és videorendszerek, ami pedig egyértelműen a szélessávú internetnek köszönhető.
2001-ben a legtöbb embert az msn.com és a yahoo.com érdekelte. Ők akkor még több mint 10-10 százalékot bitoroltak, mára ez az érték 5, illetve 6,5 százalékra csökkent, ami persze abszolút értékben hatalmas növekedést jelent.
A régi lista harmadik helyezettje az ebay.com, a maga 2,77 százalékos érdeklődési indexével. Érdekes, hogy ez az internetes árverési oldal gyakorlatilag semmit sem veszített a csillogásából, ma is hasonló érték szerepel a nevük mellett. Az ötvenes lista további helyezettjeinek már csak egy százalék alatti eredményeik vannak. A hatéves összehasonlításban több olyan weboldal is szerepel, amelyek ma már nem is léteznek.
Azért a nagy győztesekről vagy túlélőkről se feledkezzünk meg. Az egyik ilyen a google.com, ami 2001-ben csak az internetes érdeklődés 0,54 százalékát tudhatta a magáénak, most ez az érték 2,6 százalék, bár ez is csak a mai lista 5.-6. helyére elég. A régi oldalak közül az érdeklődési százalék mutatója a legjobban a cnn.com, a mapquest.com és a pog.com-nál nőtt. Ez utóbbi egyébként online játékokat kínál.
Sok oldalra vagy annak néhány évvel ezelőtti kinézetére már kevesen emlékeznek, a kedvükért elővettük internetes időgépünket és képernyőképet készítettünk néhány híres weboldal 2001-es és 2007-es változatáról.
Az compete listáját nézve felmerül a kérdés, ha minden oldalnak csökkentek az érdeklődési mutatói, akkor hol böngészünk manapság? A válasz talán nem meglepő: a 2007. elején az amerikai internetezők online idejük 12 százalékát a myspace.com közösségi oldalán töltötték. Ezt a yahoo.com, msn.com, ebay.com, google.com, aol.com, pogo.com, facebook.com és amazon.com követi. Amint látható, a ternd egyértelmű: manapság a virtuális közösségek virágoznak.